lördag 30 oktober 2010

Derbynas dag!

En mycket lugn fredag igår efter träningen, vilket var otroligt skönt och nödvändigt då det är tenta på gång, då jag har något skit i kroppen som inte vill ge med sig, men som jag samtidigt vägrar ska få ta greppet om mig och göra mig sjuk på riktigt.

---

Träningen igår tillhörde de bättre vi gjort när Ferna inte varit där. Det är lite sjukt det där hur lätt det är att en grupp presterar lite sämre bara för att chefen inte är där, men det är växande och det blir hela tiden bättre. Förhoppningsvis är dock coach tillbaks på söndag. 

---

Jesper fick kliva av igår efter en riktig projektil från Ederfors när han mustade iväg ett direktskott på hans hand. Nu verkar det dock ha gått ganska mycket bättre än man först befarade och jag tror att han ska kunna spela imorgon. En glädjande sak igår var att se Gunnar på isen, han deltog inte i alla övningar, men han är ganska nära comeback och förmodligen kommer han att kunna spela mot Boro på onsdag, han är viktig, mycket viktig.

---

Innan dess har vi dock Limhamn imorgon. Mer om den matchen imorgon alternativt ikväll. Dock kan jag berätta om ett otrevligt minne från när vi senast var där. Det var i kvalet året innan vi tog steget upp. Vi hade varit där nere säsongen innan och fått stryk med pinsamma siffror. Denna gången gjorde vi dock en ganska bra match, vi hade gått upp 3-2 underläge och plockat målvakten. Henke drev förbi första forwarden och på väg mot anfallszonen så blir han helt enkelt fälld på rödlinjen, men domaren tyckte att ingen hade skrikit på honom nog under matchen så han friade och Limhamn gjorde 4-2, säsongen över.

---

Rubriken handlar om de tre heta derbyna som faktiskt går av stapeln idag, om än på väldigt olika nivåer.

Om vi börjar med det mest intressanta för huvudgruppen av mina läsare här på bloggen, så är det som jag nämnde redan igår Tyringe-Osby idag. Osby spelar hårt på, det är Tyringe som har all press på sig kortet, medan hemmalaget vet att man är favoriter och förmedlar på ett ödmjukt sätt att man är det lite bättre laget, att man bör vinna, men att det kommer bli tufft. Jag känner mig inte helt hundra på att Tyringe vinner, även om min känsla säger det. Det handlar om drivet, har båda lagen samma driv så ska inte Osby kunna få med sig några poäng, men man vet aldrig.

---

Dagens Kronobergsderby kändes på något sätt hetare för en månad sedan. Då gick snacket om biljetter och att hemma är TAIF starka osv. Nu när matchen har närmat sig så har mycket av snacket dött ut, inget konstigt med det egentligen. Det har helt enkelt att göra med Tingsryds kräftgång i serien. Växjö ligger där de ska, men det gör inte TAIF och det har gjort att delar av rivaliteten har försvunnit, den där rätta nerven finns inte där. Inte som i premiären eller som när Växjö och Troja möttes i play off 1 för två säsonger sedan. Bara för att jag upplever det så här, så betyder inte det att jag inte tror att Tingsryd har någon chans idag, vilket jag faktiskt tror att de har. Dock saknar jag hetsen, nerven och allt det som man vill att ett derby av denna digniteten ska innehålla. Jag har sovit på saken, Tingsryd kommer att göra en jättematch, men Växjö kommer att vinna i.a.f.

---

 Dagens tredje "heta" derby hittar vi i London, där West Ham ska försöka åka till Emirates och ta poäng av Arsenal, inte en chans säger jag. Det är lite för mycket som går Arsenals väg just nu för att jumbon ska kunna ha en suck. Bara det faktumet att Ramsey kommer gå in i full träning efter sitt benbrott i våras, får mig att andas optimism, för att inte glömma att Van Persie kommer göra comeback i veckan. Allt under 3-0 skulle förvåna mig idag.

---

Ska snart ner till stan och shoppa lite med lillebror.

---

Nu blir det lite städning.

/#8 

6 kommentarer:

  1. inget om att anton lämnade truppen igår?

    SvaraRadera
  2. Vet inte vad jag skulle kunna tänkas skriva om att Anton lämnade truppen igår, vilken sida som jag står i det fallet är det liksom inget snack om.

    Mora-Leksand? Ja det är ett derby, men det tillhör inget av dem som jag bryr mig speciellt mycket om, åtminstone inte om man jämför med de tre som jag beskrev. De är på en helt annan nivå och den viktigaste matchen gick rätt väg!

    SvaraRadera
  3. Finns väl bara en sida när bra spelare ställer upp och offrar väldigt mycket tid och hjärta ideelt?

    SvaraRadera
  4. Alla offrar ju lika mycke i laget, nån specialbehandling e de ju knappast ingen som får!!

    SvaraRadera
  5. Jag ser det inte som att man OFFRAR massa tid. Man spelar hockey för att man tycker det är kul och för att man själv vill det. Inte för att någon tränare eller någon person i styrelsen vill det.. Vill man inte lira så gör man inte det helt enkelt.

    SvaraRadera