söndag 2 augusti 2009

En helg med Arsenal

2-1 mot Atletico Madrid igår och 3-0 mot Glasgow Rangers idag. Jag såg andra halvlek igår och hela matchen idag. Jag gillade verkligen det jag såg. Offensivt är laget väldigt bra rustat och att se Rosicky och Eduardo tillbaks i spel värmer verkligen i Arsenal hjärtat. Tjecken har varit över förväntan bra och om den lilla kroppen kan hålla sig hel så kommer han vara en stor tillgång under säsongen. Eduardo har varit Eduardo inte så stor i spelet, men när det vankas målchans så är det också nästan alltid mål. Har sagt det förut och säger det igen hade inte Taylor sparkat av foten på Eduardo för två år sedan hade Arsenal vunnit ligan det året.

Hangelaang på väg in mot pengar och att Fulham får låna Vela? Om det stämmer hade jag tagit det sju dagar i veckan. Hangelaang var efter Vidic PL bästa mittback förra året. Offensivt har det sett ruskigt bra ut i cupen, dock lite skakigare defensivt, men då bör man nämna att Silvestre har haft speltid. På tal om backar så har Arsenal ett lyx problem, tre vänsterbackar som håller riktigt bra PL klass, Clichy, Gibbs och Traore (som var otäckt bra idag)

Wiltchere är han 17 eller 27? Okej för att de yngre spelarna alltid har det lättare på försäsongen, men han har varit sjukt bra. Han har fullständig lekstuga på sin kant. Visst matcha in honom lite lugnt, men han borde stå närmast på tur efter, Walcott, Arshavin, Nasri och Rosicky. Med Nasri borta sex veckor, Rosickys skadehistorik och möjligheten att spela Arshavin som forward så borde det bli en hel del matcher iår. Med andra ord han ska gå före Eboue som back up på högerflanken.

Just nu skulle jag ställa upp laget såhär mot de sämre lagen.

Almunia
Sagna-Gallas-Vermaelen-Clichy
Fabregas-Song-Rosicky
Walcott-Van Persie-Archavin

Väldigt offensivt, men alla tre mittfältarna har mycket defensivt i sig. Ett annat alternativ är.

Almunia
Sagna-Gallas-Vermaelen-Clichy
Walcott-Song-Fabregas-Archavin
Bendtner-Van Persie

Det beror lite på om
Wenger vill spela 4-3-3 eller 4-4-2. På sikt skulle jag vilja se Fabregas längrebak i en defensiv roll, med Nasri framför. Jag vill tro att det skulle funka, men blir lite orolig för balansen i laget. Kommer Eduardo tillbaks i bästa form så ska han spela före Bendtner.

Problemet är att
Wenger gillar Denilsson, vilket jag inte gör, tycker att han är för feg i passningspelet. Song gillar jag skarpt, han är snabb och skicklig med bollen och kan även användas som back. Det som talar emot honom denna säsong är de affrikanska mästerskapen efter nyår.

Jag är ganska säker på att detta kommer bli en rolig säsong för
Arsenal. Det gnälls en del på truppen och alla i princip vill att Wenger ska värva. Man har skickat iväg Toure och Adebayour för mycket pengar, helt rätt att sälja båda. Toure platsar inte längre och Adebayour är mest problem. Vermaelen mot Toure, känns som att Belgaren är bättre. Rosicky och Eduardo är två "nyförvärv". Ramsey och Wiltchere är redo för ökat ansvar. Trots ett köp och två försäljningar är truppen bättre och bredare en förra säsongen.

Imorgon blir det hockey igen =)

Nu lite TV.

/#8

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar