onsdag 11 augusti 2010

Växjö

1 ----------
2 Leksand
3 Växjö
________
4 ----------
5 Örebro
6 Mora
7 ----------
________
8 Västerås
9 Bofors
10 ---------
11 Oskarshamn
12 Borås
________
13 Troja
14 Sundsvall

---

Man har blivit bortskämd, för varje år som gått så har Växjö blivit lite bättre, att man ifjol gick direkt till kvalserien, var med tanke på det inte speciellt överraskande. Tittar man sen på laget som man ställde på benen så var det på pappret bra nog för att gå direkt, utan play off.

---

Att man sen väl i kvalserien misslyckades avgjordes egentligen redan i första matchen mot
AIK, den borde ha vunnits. Efter det kändes det också väldigt mycket som om vissa spelare i laget redan var på väg mot andra klubbar.

---

Till den här säsongen är inte målsättningen lägre och inte heller mina förväntningar. Jag är mycket medveten om vad som har försvunnit, men ska jag vara ärlig så kommer jag bara sakna tre av dem som lämnat,
Robert Rosén, Anton Hedman och en FRISK Viktor Fasth, att ersätta Rosén rätt av är givetvis helt omöjligt. Självklart kommer även Erik Lindhagen att saknas, en favorit alla dagar i veckan, men dels så var han inte Lakers spelare förra året och dels är jag inte helt säker på att vi inte kommer få se honom i Lakerströjan i vinter.

---

Men, men, men
Josh då? Ja, men MacNevin låt oss prata om honom. Han är en allsvensk toppback, han har offensiva skills som ingen annan back i serien, men han är ingen back som bär upp ett lag till Elitserien. För ska vi vara helt ärliga så var han förmodligen Växjös sämsta utespelare i kvalserien och jag misstänker att det kommer att märkas i Elitserien. All heder åt honom han gav laget en hel del poäng förra säsongen, men den dagen som det är dags att utmana om en plats i den högsta divisionen så måste förstebacken vara bättre än Josh. Nu inte sagt att han inte kommer bli saknad, för det kommer han.

---

Övrigt gällande backsidan så har
Johan Jonsson ersatt Christoffer Persson. Även om Persson varit i Växjö under många år så måste jag säga att jag gillar det bytet, Lakers har bytt upp sig, men..

Framförallt så har
Nils Andersson anslutit från Björkloven, han är absolut den spelaren som jag är mest spänd på att titta på i vinter och han kommer att vara riktigt bra.

---

Att laget blivit lite försvagat är ganska enkelt att säga, men är det något som
Växjö har så är det bredden, ge mig gärna ett förslag på ett lag som har bättre bredd på forwardssidan? För trots tappen så ser den fortsatt väldigt stark ut, mycket givetvis beroende på att Saviano och Lundbohm är kvar, men också tack vare att ganska många i stommen är kvar och en hel del intressanta nyförvärv.

---

Att
David Laudius och Joakim Hillding anslöt, gav helt klart en extra krydda till de kommande derbyna mot Tingsryd, att de båda kommer att klara sig bra i allsvenskan det tror jag verkligen på. Att Anders Eriksson är en bra allsvensk-center är det nog inte någon med lite insikt i serien som tvivlar på. Det stora frågetecknet för mig är hur bra Dustin Johner är? Att han är bra kommer tillsammans med två andra saker avgöra om Växjö går direkt till kvalserien eller slutar femma.

Vem kommer ersätta
Joshs matchavgörande mål i PP? Kommer Bengtsberg och/eller Alsenfelt kunna vinna vissa matcher som egentligen borde förloras på samma sätt som en frisk Fasth kunde? Blir det positivt besked på de tre frågorna så kommer Växjö att gå till kvalserien.

---

Jag tror på att
Växjö slutar 3:a, laget i sig är inte så mycket sämre, men det är kanske inte samma bredd i den absoluta spetsen som det var förra säsongen, men en direktplats till kvalserien känns helt klart inom räckhåll. Trots att serien kommer att bli riktigt jämn.

---

Räknar med rekord antal i kommentarer på det här inlägget, då jag utelämnat vissa namn, men jag har ingen lust att nämna alla spelare, då försvinner en stor del av meningen med inlägget.

---

Nu fotboll och sen sängen.

/#8

7 kommentarer:

  1. Du har sammanfattat VLH:s transfers inför kommande säsong på ett bra sätt. Ifall Dustin Johner inte håller måttet som förstecenter lär klubben agera, Växjö Lakers kommer tillhöra topplaget den här säsongen också. Kan nog bli tufft att ta en direktplats, men alldeles omöjligt är det inte.

    SvaraRadera
  2. Jag har berömt dina tippningar förut och så även nu. Finns såklart en massa att tillägga men du har fått med det som är helt klart viktigast. Jag har både sagt och skrivet på LL:s forum att jag tror vi kommer få seriens bästa målvaktspar. Och att ha bra målvakt/målvakter det vet vi alla hur viktigt det är. F.ö tror jag detta laget (om allt klaffar såklart och vi slipper skador och sån skit)kommer bli bättre och mer sevärt än förra säsongens upplaga.

    Väldigt många som tippar Växjö som 3:a. Jag tror faktiskt t om på en 2:a placering då jag inte tror Leksand hamnar så högt. HEEEJA HEEEJA VLH!!!

    /Talismanen - LL

    SvaraRadera
  3. Skulle jag tillägga allt jag skulle kunna tillägga,så hade inlägget ännu inte varit klart, det finns alltid en fara med att veta mycket om ett lag =)

    Jag tror på Leksand alltså, det blir en tydligare struktur, hierarki och den backbesättningen de sitter på...

    SvaraRadera
  4. Nu menade jag ju inget negativt med det jag skrev.

    /Talismanen - LL

    SvaraRadera
  5. Förstod det, därav att jag avslutade med =). Som alltid farligt med lite ironi på nätet, men jag förstod exakt vad du menade och jag förtydligade bara varför inlägget inte det blev längre.

    Vi får ta ett snack någon dag så ska du få veta allt och lite till =)

    SvaraRadera
  6. Idag har jag sett en jippomatch mellan VIK o Icebreakers. Det räcker med 60 min lallande för att bekräfta mina fördomar om Västerås: dom blir inte att räkna med på allvar i år heller. Men allt är inte alldeles nattsvart, Walters t ex kommer inte göra bort sig, och Rasmussen kommer få sitt stora genombrott i vinter.

    Men Växjö är betydligt bättre, så välkommen nästa år Kalle O ;)

    SvaraRadera
  7. Lugnt. Missade din smiley annars brukar jag faktiskt hänga med på dom. :)

    /Talismanen

    SvaraRadera