tisdag 17 augusti 2010

Tingsryd

1 Malmö
2 Leksand
3 Växjö
________
4 Rögle
5 Örebro
6 Mora
7 ----------
________
8 Västerås
9 Bofors
10 Tingsryd
11 Oskarshamn
12 Borås
________
13 Troja
14 Sundsvall

---

Efter att ha satsat mot allsvenskan under ett flertalet säsonger så bar det äntligen frukt i våras. Tingsryd var tillbaks, med hjälp av flyt (glöm aldrig Hästen), hårt och målmedvetet arbete, Matt Davidsson och ett oväntat svagt Sundsvall. Nu hade i.o.f Tingsryd gått upp även om man slutat trea i kvalet, men i.a.f.

---

Dock inget snack om att det var fullt rättvist att man gick upp, för det var det. Många människor är märkliga de vill att satsningar ska misslyckas, men inte jag, därav blev jag riktigt glad över att
Tingsryd gick upp, man spände bågen och lyckades, bra så. Dessutom med ett lite dekat Troja, så är jag inte det minsta ledsen över att få lite mer hetta i Kronobergshockeyn.

---

TAIF är seriens andra nykomling, som också kommer få det klart tuffast av dem två. Många har höjt TAIF till skyarna under sommaren, tack vare deras tunga profilvärvningarna från ett land i öst. Jag gillar värvningarna, jag gillar tänket, men jag förblindas inte av dem. Att man står med en stark spets är en garant för att man kommer ta sina segrar, man kommer också förmodligen göra ganska många mål, men också släppa in många. Värvningarna av Koivisto, Kauppila, Elemo och faktumet att Davidsson blev kvar kommer att säkerställa ett allsvenskt kontrakt inför säsongen 2011/2012, inget snack om saken, men..

---

Serien är knallhård, jag saknar någon back, men framförallt en bättre målvakt för att drömmen om play off ska kännas helt realistisk.
Axel Brage är en okej målvakt, men handen på hjärtat, i hur många andra lag i serien skulle han vara kunna tänkas vara förstamålvakt? Att Viktor Tisell ska vara mogen för att bära ett lag till play off har jag också ytterst svårt att se.

---

Vad finns bakom spetsen? Att
Henrik Thegel kommer vara en attraktion tror jag verkligen på, men annars är jag lite skeptisk till vissa av värvningarna. Att man värvat nästintill ett helt nytt lag är en självklarhet, det var tvunget för att kunna hävda sig i en så tuff serie som allsvenskan, men hur lång tid krävs innan laget är samspelt?

---

Ja just det ja, Tingsryd kommer att sakna Laudius och Hillding allt annat är det vanliga konstruktionen bland fans när någon lämnar, "de var ju trots allt inte så bra"

---

Premiären kan faktiskt hur dumt det än kan tyckas låta bli väldigt avgörande, seger mot
Växjö och drömmar kan skapas kring saker som egentligen inte borde vara möjligt med den truppen, en förlust kan bli just det bryska uppvaknandet kring att drömmar kan vara och förbli just drömmar om de saknar förankring.

---

TAIF slutar därmed 10:a, betydligt mycket bättre spets än t ex Troja och Sundsvall gör att man inte kommer att behöva snegla neråt alls för mycket.

---

Nu ska jag äta lite och sen i säng.

/#8

3 kommentarer:

  1. Du kanske skulle ta efter victor lite Rohdin. Kloka ord i stället för massa skitsnack!!!!

    SvaraRadera
  2. Hahahahahahahaha!!! det är det enda jag har att säga. Och du kanske skulle lära dig att våga tala om vad du heter? Stackare.

    SvaraRadera