torsdag 26 augusti 2010

Almtuna!

1 Malmö
2 Leksand
3 Växjö
________
4 Rögle
5 Örebro
6 Mora
7 Almtuna
________
8 Västerås
9 Bofors
10 Tingsryd
11 Oskarshamn
12 Borås
________
13 Troja
14 Sundsvall

---

Almtuna stod för en riktigt imponerande insats säsongen som gick. Många och delvis jag hade nog trott att de dansade en sommar. Att de inte skulle klara av att upprepa bedriften från säsongen innan då de nådde play off2. Nu upprepade de inte den bara utan överträffade den och var utan snack den absolut största överraskningen förra säsongen.

---

Är det verkligen sant? Var de en stor överraskningen eller underskattade man laget så till den milda grad att man i bästa fall trodde på en play off plats? Helt klart underskattade man laget. Alla vill tillskriva detta
Jonas Rönnqvist och helt klart så ska han ha sin beskärda del av berömmet, han fick verkligen ut max av laget, men..

---

En bra tränare är otroligt viktigt, men inte lika viktigt som att undvika att ha en dålig tränare.
Grekiska? En dålig tränare kan radera ett bra lag, men en bra tränare kan inte ta ett dåligt lag hur långt som helst. Kontentan? Almtuna var aldrig så dåliga som alla vi andra ville få det till och Jonas Rönnqvist är en bra tränare, men han var en bra tränare tillsammans med att han tränade ett bra lag.

---

Nu är
Rönnqvist borta, likaså en radda med bra spelare, men det är här Almtuna imponerar de har lyckats att ersätta sina tapp på ett riktigt bra sätt.

---

Jag gillar många av värvningarna, det är klass nästan rätt igenom, det är mycket rutin och laget i sig kommer faktiskt inte bli så mycket sämre. Det som ligger dem i fatet är ett par saker, är nyförvärven äregiriga nog? Vill de uppåt lika mycket som ett par av de Elitserieflyktade spelarna? Kommer
Bobo få ut lika mycket av spelarna som Rönnqvist fick? Kommer Fredrik Pettersson-Wentzel vara lika bra i år med alla förväntningar på sig?

---

Jag tvivlar på flera av de punkterna, därav tror jag också att
Almtuna kommer att bli lite sämre, dock inte sagt att de inte kommer vara ett hot mot alla lag, för det tror jag verkligen att de kommer att vara.

---

Många har pratat om en försvagad backsida. Jag vet inte om jag håller med dem,
Andreas Jungbeck är en bra värvning, dock ett nerbyte mot Johan Jonsson, men framförallt gillar jag att man plockat till sig Magnus Eriksson. Kanske på väg ner något, men han kommer bidra med en hel del av de flyktade poängen som försvunnit med Elias Fälth. Den förre detta Växjöspelaren Niklas Andersson tror jag dock inte så mycket på, han dansade en höst, men inte mycket mer än så.

---

Bland forwards så tror jag på en ny vår för
Fredrik Abrahamsson, kanske inte alltid den mest effektiva spelaren, men alltid sevärd att titta på. Jonas Westerling är en helt okej allsvensk spelare, även om han inte tillhör toppskiktet. Sen kan man aldrig komma ifrån att det kommer bli väldigt intressant att se Mark Hurtubise i allsvenskan, ett par tungor säger att han inte har farten för att lyckas i den högre serien, men hur eller hur mycket intressant.

---

På minussidan hittar man
Sebastian Enterfeldt (tidigare Eriksson) som bjöd på en hel del fina stunder i kvalserien, där var han riktigt bra. Annars är givetvis Johan Andersson det tunga tappat, även om hans produktion gick ner något förra säsongen så är han en klasspelare och jag hoppas verkligen att han kommer få visa det i AIK. Annars har man fått behålla mer eller mindre allt man velat och det finns en hel del klasspelare i laget, trots det tror jag inte på en upprepning av succén.

---

Jag tror att
Almtuna slutar 7.a, mycket p.g.a att jag inte hyser så stor tilltro till Bobo Simensen som tränare. Kapaciteten finns för en högre placering, men alla de sex lagen som jag tippat före känns intressantare.

---

Tipset är därmed klart, fritt fram att hylla eller såga. Räknar med att jag kommer ha en hel del fel, det har man alltid.

---

Nu ska jag iväg på träning.

/#8

1 kommentar:

  1. Jag tycker det var en riktigt bra analys av lagen. Objektiv och utan en massa glåpord som vissa andra gärna vill ha med mot vissa lag.
    Tack för trevlig läsning!

    SvaraRadera