söndag 15 augusti 2010

Malmö

1 Malmö
2 Leksand
3 Växjö
________
4 Rögle
5 Örebro
6 Mora
7 ----------
________
8 Västerås
9 Bofors
10 ---------
11 Oskarshamn
12 Borås
________
13 Troja
14 Sundsvall

---

Att förra säsongen skulle komma att bli något av ett mellanår/uppbyggnadsår för Malmö hade nog ganska många räknat med. Speciellt med tanke på hur det gick säsongen innan och även jag delade den åsikten. Därav tyckte jag att de var något av en positiv överraskning och att säsongen tillslut tog slut i play off kändes trots allt som ett bra resultat. Kanske till och med bättre än jag förväntat mig.

---

Det är kanske till stor del beroende på det som jag verkligen ser
Malmö som det mest kompletta laget i år. Vissa eller t.o.m många vill hävda att backsidan inte kommer att hålla för att gå direkt till kvalserien, jag är av en annan uppfattning.

---

Kontinuitet har kanske inte alltid varit
Malmös melodi, men till denna säsongen så har man verkligen lyckats behålla nästan allt man ville behålla, speciellt bland forwards och det är också där som laget på ett tydligt sätt har förbättrats, ingen forward som har lämnat kommer att bli direkt saknad. Eller jo Kim Staal, men bara för hans avslutning på säsongen, samt att det känns väldigt troligt att han kommer att skriva på ett korttidskontrakt efter jul då hans rehabilitering är klar.

---

Tänker man på det, samtidigt som man konstaterar att
Jesper Mattsson och Mikael Wahlberg har anslutit, så behöver man inte klura länge innan man med enkelhet kan konstatera att forwardssidan är mycket mer komplett i år och med betydligt mer bredd i spetsen. Sen att Carl Söderbergs monsterkontrakt går ut efter denna säsongen lär inte göra honom direkt osugen på att göra en riktigt bra säsong i vinter.

---

Två spelare som slog igenom på riktigt förra säsongen och som kommer vara med och bära
Malmö riktigt långt i vinter är Jan Urbas och Nichlas Hardt. Forwardssidan är helt enkelt stark, riktigt stark.

---

Att kapten
Fredrik Eriksson lämnat är givetvis ett stort avbräck för Malmös backsida, speciellt i PP, sen får Malmöfansen tycka vad de vill. Dock så räknar jag med Mattsson på blå i PP och han kommer att bidra minst lika bra som Eriksson i den spelformen. Ett annat stort avbräck är att Teemu Käse återvänt till Finland, en spelartyp som alla lag vill ha i sin backbesättning, men som få har, åtminstone av den kvalitén.

---

I
Robin Weihager så har Malmö en back som kommer att slå igenom riktigt stort i vinter, allt under 30 poäng skulle faktiskt förvåna mig. Nye Patrik Nevalainen är en bra back på allsvensk nivå och även om jag inte är något stort fan av Per-Anton Lundström så ger han viss stabilitet. Med Mattsson på blå i PP så kommer Malmös backsida att vara minst lika bra om inte lite bättre än förra säsongen.

---

Trots att
Markus Svensson är en aningens överskattad, så är han en bra målvakt. Går han sönder kommer dock få Malmö problem och tvingas agera.

---

För mig är
Malmö den givna favoriten till att vinna serien och väl i kvalserien så kommer de bli farliga för alla lagen. Man kan knysta lite om defensiven, men jag ser den som bra nog, speciellt med tanke på vad de offensiva spelarna kommer att producera. Hockeyn i Sverige hade mått bra av att ha Malmö i Elitserien, så gärna för mig.

---

Imorgon blir det lite
TAIF!

---

Nu ett blogginlägg till =)

/#8

8 kommentarer:

  1. marcus svensson är inte överskattad!!!

    SvaraRadera
  2. Tur att det är min blogg! Därmed får jag också tycka att han är det =)

    Tittar man på förra säsongen så hade jag hellre haft Fasth, Heino och Jocke Eriksson i mitt lag sju dagar i veckan.

    SvaraRadera
  3. absolut, men då kan du inte mkt till hockey!

    kolla på hans statstik! Slår dig med hästlängder grabben!

    SvaraRadera
  4. Ja för min utgångspunkt har varit att jämföra mig med honom?

    Så du menar att han är bättre än Fasth? Heino? Jocke Eriksson?

    SvaraRadera
  5. skit i samma. klart man inte ska jämföra han med dig, (blev så förbannad bara) tråkigt bara du inte är så påläst!

    Trolle är kung i malmö, flera elitserieklubbar har ryckt i han. Så han är absolut i klass med dina 3! Han har dessutom gjort succe i varje klubb han har reprenterat!

    SvaraRadera
  6. Vet tyvärr inte vad det ger mig att läsa på? Jag utgår från vad jag själv har sett. Inte vad jag hört/läst/diskuterat.

    Det jag har sett har inte gjort mig frälst, om det beror på att jag sett för lite? Fel matcher? Eller inte förstår mig på målvakter? Det låter jag vara osagt.

    SvaraRadera
  7. Du har nog sett för lite isf..

    SvaraRadera
  8. Bra då fick jag och alla andra förklarat varför jag måste ha fel och du rätt.

    SvaraRadera