torsdag 5 augusti 2010

Mora

1 ----------
2 Leksand
3 ----------
________
4 ----------
5 Örebro
6 Mora
7 ----------
________
8 Västerås
9 Bofors
10 ---------
11 Oskarshamn
12 ---------
________
13 Troja
14 ---------

---

Mora har landat igen, de är nu där de ska/bör befinna sig inom svenskhockey. De tillhör landets 20 bästa lag, men räcker inte riktigt till för att vara ett Elitserielag. Detta visade sig på ett tydligt sätt förra året och jag tror inte att så mycket har förändrats sen dess, eller jo en hel del, men slutprodukten kan mycket väl komma att bli densamma.

---

Förra året var man verkligen sviternas lag, ena stunden så kunde man inte förlora för att sex-sju matcher senare inte kunna vinna. Det gjorde laget till ett ganska oberäkneligt lag, precis som i år. De är verkligen svårtippade, men jag älskar deras satsning på unga spelare, vilket är en helt korrekt sådan med tanke på hur bra de unga svarade upp redan förra säsongen.

---

Tittar man på
Mora så slås man av den låga omsättningen på spelarsidan, att man har en bra målvakt i Lars Johansson, en backsida som tappat i kvalité och rutin, men framförallt så ser jag några av seriens absolut intressantaste forwards. Ett frågetecken är hur kommer laget klara av tappen av merparten av sina åldermän? Dock finns Håkan Bogg kvar och nygamla Marco Tuokko har återvänt, de kommer klara av att leda laget på ett bra sätt.

---

Man kan inte komma runt att tappen av
Mattias Ekholm, men framförallt Greger Artursson har lämnat Mora med på pappret klart sämre backar och det lär komma att märkas under säsongen. Visst man har värvat tre backar i Erik Lindberg, Brede Csizar och Patrik Andersson, men ingen av dem känns bra nog för att ersätta någon av de flyktade spelarna. I övrigt har man väldigt unga backar och det ska bli extra intressant att se hur bra Viktor Amnér kan vara i vinter.

---

Om backsidan ser något svagare ut så får forwardssidan mig nästintill att dregla. Man har en riktigt bra mix, med rollspelare som
Bogg, Tuokko och Jakobs (kan även producera). Man har de etablerade och skickliga spelarna i Niklas Fogström och Mikael Zettergren, men..

---

Framförallt har man spelare som
Daniel Viksten och Alexander Hilmersson redan duktiga, men med en stor utvecklingspotential, där jag är förvånad att den förstnämnda inte spelar i Elitserien redan. Även om att jag gillar att han är kvar i allsvenskan i ett år till. Sist, men inte minst så har man två av allsvenskans absolut intressantaste spelare, spelare som man bara går och väntar på att de ska explodera, Tony Lagerström och Martin Johansson, hand upp den som inte skulle vilja ha dessa båda i sitt lag? Skulle bli mycket förvånad om jag hittar några händer.

---

Oj tippade jag bara
Mora som sexa? Det känns som något jag kan få käka upp, men den stora anledningen är att jag är ganska skeptisk till deras backar, skulle de överraska positivt, så kan Moras säsong sluta i kvalserien.

---

Nu blir det film.

/#8

11 kommentarer:

  1. Grymt Bra analys av Mora, även om jag tippar dem som fyra, känns som om de har seriens bästa forwards ihop med Växjö.

    SvaraRadera
  2. Hoppas på ett utförligt reportage från matchen imorgon.

    kommer du fortsätta att följa allsvenskan undet säsongen?

    /Lakej

    SvaraRadera
  3. Jag tror att Mora vinner serien! Viksten o Lagerström - hur fasen kunde man få behålla dom???

    SvaraRadera
  4. Huvudfokus är på Åseda och vår serie, men självklart kommer jag att skriva så mycket om allsvenskan som jag bara hinner.

    Vet faktiskt inte, Viksten kan jag på ett sätt förstå då många nog vill se honom mogna ytterligare ett år och han vill nog inte skriva nu och riskera en sämre deal än han lär få efter nästa säsong. Att ingen plockat Lagerström? Mycket märkligt.

    För dåliga backar för att vinna om du frågar mig, men helt klart ett av de lagen som jag oroar mig mest över i min tippning.

    SvaraRadera
  5. Varför tippar du allsvenskan då? Håll dig till din jävla pajas serie istället.

    Mora som sexa? hahahahaha de kommer max 9-10, jag skulle aldrig vilja se lagerström eller johansson i mitt lag.

    SvaraRadera
  6. Mora är ju ett sådant lag som antingen gillar man dem eller inte ;)

    SvaraRadera
  7. Till anonym.....varför i helvete läser du här då? Snacka om pajas.

    /Lakej

    SvaraRadera
  8. Jag läsaer väl vad jag vill pucko. Victor kan uppenbarligen inget om allsvenskan om han tippar mora som sexa. därför borde han hålla sig till sin lingonserie och därför är han en pajas.

    man läser den här bloggen för att den uppdateras ofta inte för att den är bra. den håller typ div 3-4 klass alltså ganska usel.

    SvaraRadera
  9. Försvinn du smutsar ner en mycket bra blogg!

    SvaraRadera
  10. Anonym ditt lilla smutspucko. Läser du bara här för att den uppdateras ofta? Seriöst, hur störd är du? Läs AF istället, den uppdateras minst lika ofta. Hur fan kan du lacka ur bara för att han tippar tönt-Mora som 6:a?? Städa till dina kalsonger och kom sen tillbaka så ska vi pudra på lite rumptalk så ska du se att ditt gnällande går över. PAJAS

    SvaraRadera
  11. Bra grabbar, nu höjer vi nivån lite här =)

    SvaraRadera