tisdag 10 augusti 2010

Sundsvall

1 ----------
2 Leksand
3 ----------
________
4 ----------
5 Örebro
6 Mora
7 ----------
________
8 Västerås
9 Bofors
10 ---------
11 Oskarshamn
12 Borås
________
13 Troja
14 Sundsvall

---

Sundsvall vad kan man egentligen skriva om deras säsong förra året? Till skillnad från Oskarshamn som aldrig var med i matchen så hade Sundsvall i.a.f lite häng på lagen ovanför strecket och det fanns in i det sista en teoretisk möjlighet att man skulle kunna slippa undan negativt kval.

---

Väl i kvalet så var jag dock helt övertygad om att de skulle leka hem gruppen och säkra sin plats i allsvenskan, mest beroende på att jag hade så svårt att se att något lag skulle kunna rubba dem på deras hemmaplan. Detta skulle dock visa sig vara fel och man slutade efter ganska mycket dramatik trea i kvalet.

---

Till denna säsongen har man egentligen tappat allt. Det är knappast deras fel, utan det luddiga regelverkets, samt att förbundet varit för flata. Självklart borde
Sundsvall fått allsvensk status redan den sista April när Björklöven lämnade in en konkursansökan. Tragiskt att det drog ut på tiden och detta kommer Sundsvall få lida för under hela kommande säsong. För självklart valde de bästa spelarna att lämna, varför inte skriva på för andra klubbar när risken fanns att det annars skulle bli spel i div1?

---

För mer eller mindre allt jag tycke var bra med
Sundsvall är borta, de hade ett av seriens absolut bästa målvaktspar med Joakim Lundström (nu i Frölunda) och Michal Zajkowski (nu i Örebro) är borta. Henrik Thegels utveckling från den första matchen jag såg honom till den sista jag så honom i var grym (grattis TAIF) han kommer att vara saknad liksom duktige Jon Palmbjörk (nu i Örebro) och ingen av dessa känns ersatta.

---

Någon som vet något om vad som händer med
Martin Romö? En idol förr, nu och för alltid. Misstänker väl att han slutar, men han kommer att vara saknad även om han inte är samma spelare som han en gång i tiden var.

---

När det gäller vad som kommit till så måste jag låta andra uttrycka detta, jag skulle kunna sitta här och rabbla namn som ser bra ut på
Eliteprospects (tveksam om så många gör ens det), men ska sanningen fram så är nog bara målvakten Gustav Lindwall (han är bra)och Daniel Wågström de enda spelarna av dem som anslutit och som jag har sett, som jag verkligen tror kommer att vara riktigt bra, annars säger merparten av spelarna mig ingenting.

---

Daniel Olsson kommer att bli än viktigare denna säsongen, han håller fortfarande riktigt bra klass.

---

Ni får gärna såga detta inlägget, men jag anser mig ha bra koll annars, men här är jag nollställd och kom helst inte dragandes med typ
Mikael Simons, för nej han kommer inte vinna speciellt många matcher åt Sundsvall även om han är en ganska bra rollspelare.

---

Det går inte att tippa
Sundsvall på någon annan plats än som jumbo. Vad de än kompletterar truppen med det sista nu så är Troja och de andra förmodade bottenlagen klasser bättre på pappret.

---

Imorgon höjer vi tempen och klassen på inlägget, då är det dags för ett lag från
Kronoberg igen.

---

Nu lite Tv.

/#8

3 kommentarer:

  1. Pssst! Daniel heter Olsson, inte Olofsson.

    Sundsvall (och i viss mån även Troja) tippas gjutet sist avHELA internet. Måste någonstans vara rätt skönt att bara gå ut och ge järnet, att få slå ur underläge vart man än kommer.

    SvaraRadera
  2. Slarvigt av mig =)

    Jo, men gällande Sundsvall är det helt befogat, så varför inte? frågar du mig så är Troja lag 13 på pappret. När nu Jens Karlsson verkar sugen på Borås så förstärks bara den känslan.

    Tycker faktiskt att det är lite överskattat att slå ur underläge, enda fördelen är egentligen om motståndarna tror att de bottentippade lagen ska bli enkla poäng.

    SvaraRadera
  3. Sundsvall kommer inte ha ett skit att säga till om i årets allsvenska. Jag tror dom kommer bli överlägset sist. Sen kan ju faktiskt Jorden få för sig att bli platt helt plötsligt men det är fan inte många som tror det ska hända.

    /Talismanen - LL

    SvaraRadera