tisdag 3 augusti 2010

Troja

1 ----------
2 Leksand
3 ----------
________
4 ----------
5 Örebro
6 ----------
7 ----------
________
8 Västerås
9 Bofors
10 ---------
11 Oskarshamn
12 ---------
________
13 Troja
14 ---------

---

Troja, ett lag som borde väcka känslor, men som på något sätt inte riktigt når fram till mig. Förra säsongen var en kraftig tillbakagång om man jämför med året innan då man var nykomling. Chansen till play off gick tidigt om intet och även om det aldrig var riktigt nära att gå så långt som att det skulle krävas att man kvalade sig kvar, så var man inte heller helt på det torra. Trots allt så slutade man på samma poäng som Örebro, men...

---

Troja är inne i en ond spiral att säga något annat vore att ljuga. Mycket handlar givetvis om ekonomi, få klubbar i allsvenskan har det sämre ställt, få klubbar i serien är ens i närheten av den låga spelarbudget Troja kommer ha på benen när serien sprakar igång. När övriga lag i botten ser lite vassare ut i år kontra förra året så ser Troja tvärt om lite sämre ut.

---

De två stora anledningarna till att jag tycker så är att man ser sämre ut på de två viktigaste positionerna, målvakts och centersidan. Backsidan har haft väldigt låg omsättning, ett klart plus dock att man lyckats knyta till sig Jesper Williamsson.

---

Man har tappat Pär Edblom till Örebro och man valde att vinka adjö till Ron Pasco, jobbiga, men också hanterbara förluster. Båda spelarna har man försökt ersätta och lyckats ganska bra om ni frågar mig. Sebastian Ellerstad kommer säkerligen göra sina poäng även i allsvenskan och Johan Linnander är en mycket bra lån för ett lag i de nedre regionerna, men..

---

Hur bra är Ossi Pellinen? Han måste vara bra för att kvalet ska kunna undvikas. Hur jag än letar så kan jag inte hitta ersättaren till Trojas kanske nyttigaste spelare förra säsongen Alexander Johansson.

---

Till sist den kanske största anledningen av dem alla till att Troja kommer gå en tuff säsong till mötes. Det finns en anledning till att Växjö plockade Bengtsberg och inte Sebastian Idoff, Bengtsberg är minst en klass bättre. Förra säsongen var jag inte alls imponerad av Idoff och jag hoppas verkligen för Trojas skull att han kommit upp i klass. För ska man vara ärlig så vann Bengsberg ganska många poäng åt Troja förra året.

---

Troja slutar på 13 plats, tycker att man saknar en hel del spets för att kunna segla uppåt i tabellen. Jag hoppas att jag har fel, brinnande Kronobergsderyn säger jag inte nej till, men just nu känns det inte så.

---

Nu ska jag ut ett varv.

/#8

9 kommentarer:

  1. Mästarklass på bloggen, keep up!

    Tror dock att Troja blir 11:a =)

    SvaraRadera
  2. Williamsson är den mest överskattade backen som någonsin spelat i Hv71's organisation.... han kommer att få problem på senior nivå..

    SvaraRadera
  3. Mycket hög klass på denna bloggen! Super roligt att läsa!

    SvaraRadera
  4. http://forumbilder.se/Image.aspx?iid=09201030427PMb82e

    SvaraRadera
  5. Sami Sandell Där har du Alex ersättare.Han kommer spela center i år och jag lovar, han kommer bli grym.Vad det gäller målvakt håller jag med dig,
    känns som en liten chansvärvning.Mitt tips Troja slutar 10:a

    SvaraRadera
  6. Visst, Williamsson kan ses som lite överskattad men tycker aldrig han har fått visa ordentligt vad han går för. De få matcher han gjort i Hv71 har han inte fått den speltid man behöver för att komma in i det riktigt, hur det varit på andra ställen vet jag inte, bara det att han var bra i nässjö, en av deras bästa spelare när han var där, redan då. Ska bli kul att följa Troja och Williamsson och jag hoppas de hänger kvar men det blir nog tufft. I övrigt... en bra summering av troja o ett bra inlägg, keep it up :)

    SvaraRadera
  7. Det jag sett av Williamsson gillar jag!

    Okok Sandell måste jag erkänna att jag har ganska dålig koll på, tror att jag bara sett honom typ två perioder, men säger du att han kommer fixa det så får jag tro på dig tills vidare =)

    SvaraRadera
  8. jag håller med...sandell ser grym ut:)

    SvaraRadera
  9. Jag tar Sandell 8 dar i veckan före Alex.
    Inget snack där.
    Spelet vände fullständigt förra säsongen när Sandell anlände.
    Efter det var dom topp 5 i allsvenskan.

    SvaraRadera