torsdag 16 september 2010

Ikväll då?

Det är något speciellt med de få dagar man har ledigt från hockey, idag är en sådan dag. Man längtar verkligen efter dem då och då, kroppen skriker ofta efter vila, men när man väl har den där dagen så infinner sig vissa mått av rastlöshet, vad ska man göra idag liksom? Maria jobbar, Markus jobbar. Det är som upplagt för att ni kan förvänta er en väldigt levande blogg under dagen och kvällen..

---

Träningen igår var återigen bra, riktigt bra tom. Man ser speciellt på vissa spelare att det kommit över den där alltid lika jobbiga inledningen på säsongen, det ger ett helt annat driv, ett helt annat tempo i det vi gör. Vi har strukturerat om vårt försvarsspel fullständigt, gentemot förra säsongen och därmed så handlar mycket av träningarna om just det, göra rätt saker när de ska göras.

---

Träning imorgon, dubbla ispass på lördag, träning och match söndag. Det blir en fullspäckad helg, men jag gillar det. Ska jag vara ärlig så har nog hockey inte varit så här kul på sex-sju år som denna veckan har varit och det börjar märkas och att man nu är tillbaks på samma vikt som man hade innan nyckelbensskadan förra säsongen.

---

Fick ett mail tidigare idag om att jag är utsatt för en "copycat" och att allt (eller det lilla) vettiga som kommer ur mina fingrar senare kommer att finns återgivet hos en sportchef i vår serie. Så kan man se det eller så är det helt enkelt som så att vi tycker lika om mycket. Man kan hitta likheter i många bloggar, ibland mer än man borde, men lika ofta är svaren så pass givna att det faller sig naturligt att man skriver och uttrycker sig på liknande sätt. Även om jag alltid vill vara lite coolt unik sådär =)

---

Ett par riktigt grymma insatser igår av
Tyringe (6-1 seger mot Halmstad) och KRIF (5-4 seger mot Gislaved) dock tycker jag inte att det var det mest intressanta som hände igår. Visst riktigt stark av dem, men att de båda kommer hamna topp tre i vår serie kände jag mig ganska säker på även tidigare.

---

Mer intressant tycker jag då att
Helsingborgs 4-1 seger är över Limhamn. Nu vet jag inte hur matchen såg ut, 4-1 matcher kan se väldigt olika ut (precis som alla matcher :D). Dock skulle jag inte bli förvånad om man faktiskt kommer upptäcka bortåt februari att detta är skillnaden mellan lagen. Helsingborg ett lag som blir riktigt jobbiga för de tre i toppen och Limhamn som laget som inte är i närheten av att missa play off, men utan att kunna nå en topp fyra placering. Rätt eller fel det får man tillslut alltid svar på.

---

Limhamn som är ett av åtminstone sex lag i serien med div1 ambitioner inom två år. Det gillar jag, gillar att lagen vill framåt, men det gör också en annan fråga mer akut. Man måste få ner mer pengar i seriesystemen, för att i.a.f täcka reskostnaderna för alla lag i div1 på över t ex 40 mil. På så sätt kan man banta bort 20 lag från ettan, skapa fyra serier istället för dagens sex. Fler lag trycks ner i div2 och höjer klassen där, ett par lag från div2 trycks ner i div3 och vips så har vi div4 serier i region syd.

---

Det skulle minska glappen i serierna, det skulle höja klassen på serierna och det skulle göra att fler lag hittade rätt nivå. Varför föreslå något sådant det skulle ju drabba er i
Åseda? Nej det skulle det inte, visst vi kanske skulle bli ett div3 lag, men under en bra säsong ha chansen att nå div2. Oavsett vilket så skulle div3 bli en ganska bra serie, div2 ett realistiskt mål, samtidigt som div2 skulle bli en bättre serie än idag.

---

De stora förlorarna skulle ev kunna bli lag som
Vimmerby och KRIF, då de skulle få tufft att vara annat en div2 lag, med dagens resurser och organisationer, men om de spelat i tvåan med lag som Mörrum, Västervik, Halmstad och Kungälv så skulle det genast bli en ganska mycket mer attraktiv produkt, de skulle tvingas till ytterligare utveckling och fortfarande ha möjligheten att nå div1.

---

Lite allmänt drömmande bara, som ni med fördel kan välja att ignorera. Det jag vet är att det inte funnits så här många hockeylag i södra
Sverige under min levnadstid, det måste man ta tillvara på och man måste göra det snarast. Misstänker att notan kommer att bli halvdyr för ganska många lag i div3 efter jul med det tilltänkta upplägget.

---

Övriga resultat med intresse igår,
Boro-Kalmar 9-3
Dalen-Nässjö 1-4
Nittorp-Värnamo 1-4
Mörrum-Alvesta 9-0

---

Lakers-TAIF slutade 3-1 igår, alla som jag pratat med säger att Tingsryd aldrig var nära (förutom två TAIFare) att störa. Att de aldrig utmanade och att de var för tunna och hamnade konstant i hörnen. Då har jag pratat med fanatiker, objektiva, kunniga och okunniga, så jag känner mig ganska säker här, även om ens egna ögon alltid är bäst att använda. Före matchen förutspådde jag att lagens bästa femmor skulle bli bortplockade och att det då skulle göra att Lakers skulle vinna. Nu blev det inte så utan Växjö ledande kedja slog TAIFs dito med 2-0. Därmed vann man också matchen.

---

Troja borta på lördag och sex poäng efter två matcher? Ja jag känner mig ganska säker på det, även om Troja ganska ofta passat Lakers ganska illa. Troja har dock inte spetsen att kunna störa Lakers i normala fall.

---

6-0 igår mot
Braga som i sin väg till CML skickat ut både Celtic och Sevilla, framförallt det sistnämnda imponerade ganska stort på mig. Hur bra var Arsenal igår? Riktigt bra. Hur naiva bara Braga i sitt spel? Barnsligt naiva. Det som tydligast slår mig med Arsenal just nu är att alla spelare i truppen verkar vara i form, det kvittar vilka som spelar, jobbet blir gjort i vilket fall. Clichy som annars kändes som den enda spelaren som börjat knackigt såg igår bra ut, som den gamla duracellkaninen man vet att han är och måste vara för att vara bra.

---

Sunderland borta i helgen blir en helt annan historia, en helt annan kamp, men också en möjlighet att ta tre poäng som man inte klarade av att ta förra säsongen.

---

Nu ska jag plugga igen.

/#8

10 kommentarer:

  1. Bockar och bugar, riktigt bra inlägg!

    SvaraRadera
  2. Du kommer nog att lära dig under säsongen att du inte ska vara ointreserad av KRIF de kommer äta er till frukost och dans upp i div1.

    SvaraRadera
  3. Här är en till blogg som handlar en del om tvåan. Vimmerbys egna Johan Jönsson skriver på http://dyss.etablissemanget.se

    Vad tycker du?

    SvaraRadera
  4. Det är alltid humor, hur vissa väljer att läsa mina inlägg, hur vissa hakar sig fast vid någon rad och med en total oförmåga att förstå en helhet =)

    Jönsson har en del humor, inte alltid min typ av humor, men ganska läsvärt. Jag kommer säkerligen kika in där, då och då, men inte följa den slaviskt.

    SvaraRadera
  5. Skriv ihop texten i ett stycke då så att man förstår hur du menar, så slipper du personer som mej "med total oförmåga att förstå en helhet".

    Din uppdelning av texten gör det jätte svårt att förtså vad du vill nå ut med..

    SvaraRadera
  6. Mycket intressant förslag med serieomläggningarna, ska snart på möte med några från smålandshockey,det är sådana här förslag man vill ta upp då, bra jobbat

    /Mats P

    SvaraRadera
  7. Meningen med att inte ha allt i ett stycke är just att det ska bli lättare att förstå =)

    Kul Mats, ge mig ett par timmar så ska jag utveckla =)

    SvaraRadera
  8. Med risk för att återigen bli anklagad för stöld och kopiering, men jag chansar: Du ÄR "unikt cool"! /M

    SvaraRadera
  9. Håller med dig angående seriestrukturen i ettan. Men om jag utläser dina rader rätt så vill du ha fyra stycken 10-lagsserier, alltså 4x10?

    Personligen tror jag det är bättre med 12 lag i fyra stycken division 1-serier, 4x12. Alltså totalt 48 lag. Samma upplägg som i dag, där topp 4 går till allettan. Med 12 lag blir det dessutom lite stuns kvar i fortsättningsettorna, som får vardera 8 lag i stället för som i dag, 6 lag.
    Då kan också topp 2 i fortsättningsettorna gå till första play off-rundan.

    12-lagsserier gör det dessutom lite enklare att banta ner antalet division 1-lag om seriestrukturen görs om. Dagens 56 lag ska bli 48. Och mycket av bortfallet kan ske på ett sett som uppfattas som sportsligt när endast 8 av dagens division 1-lag flyttas ner.

    Nåväl, den som lever får se. Bra tänkt i a f.

    SvaraRadera
  10. Håller med dig i stora drag, det jag vill ha in är att div1 på sikt ska bli en proffsserie. Där laget verkligen satsar och kan utmana uppåt, som det är idag, så finns det inte många sådana lag i div1 om man ska vara helt ärlig.

    Sen måste jag vara ärlig att jag i första hand ser till vad som händer här nere i söder. Nya lag poppar upp från höger och vänster. Det är som det är nu gränsfall att det borde finnas en div4 serie. Får man dessutom ner ett par lag uppifrån så är det en självklarhet. Många av dessa lag kommer nog få svårt att finnas kvar med nuvarande upplägg.

    Det är idag man har en stor mängd lag, imorgon kanske det är försent. Kommer det inte in centrala pengar som gör att de längsta resorna subventioneras så kommer det aldrig bli fyra div1 serier.

    SvaraRadera