tisdag 13 oktober 2009

Flitig

Känner mig lite smånöjd med vad jag har åstadkommit så här långt under dagen. Började dagen relativt tidigt och körde ner Nybrobilen på service, sådär kul. Det är inte jag som gjort något med bilen, men när jag ska lämna in den så står man där och känner sig lite skyldig, det kanske bara är mig det är fel på(?), men av någon anledning känner jag mig alltid så, när jag ska lämna in saker på lagning.

Efter det blev det först lite plugg hemma och sen gled jag bort ett varv till
M-huset och skrev ihop den Empiriskadelen till anläggningsövervaknings arbetet som vi gör genom OKG (Kärnkraftsverket i Oskarshamn) och det flöt på väldigt bra. Vilket är väldigt viktigt då jag känner att ja måste lägga väldigt mycket tid på Lyfe Cycle Costs arbetet då den kursen är väldigt svår, samt att där finns det ett svin till lärare som älskar att sätta dit oss studenter, så det gäller att vara påläst. Inte det att man inte ska ställa oss till svars eller så, men jag kan reta mig på lärare som njuter av att fråga de svåraste frågorna till de studenterna som han vet inte kan svara på de frågorna.

Kommer att fortsätta att skriva på det arbete efter jag är klar, med detta inlägget.

Träningen igår var bra, och den innehöll en sekvens där det var fler tacklingar än under hela säsongen. Bra så, precis som man vill att det ska vara, man ska vara förbannad och grinig, bara man klarar av att släppa det. Allting började egentligen med att jag och lillebror rök ihop verbalt i båset, efter att vi var lite oense om vem som gått bort sig i egenzon, (självklart inte jag :D) vet inte om det störde våra forwards för efter det small det friskt, och di blåe smällde tillbaks =)

Ferna pratade om vikten av att vi tränar med högre intensitet iår då många av träningarna är lite kortare för att passa bättre, med att det är fler matcher. Tycker att man märker stor skillnad på träningen iår jämfört med förra året, även om det var ganska bra då med, men iår är det ett annat driv. Mycket av det kommer sig nog från den betydligt vassare konkurrensen om platserna i laget, ingen vill så klart vara i fjärde femman och de som är det just nu, bjuder verkligen till och krigar som attan, mycket viktigt att det fortsätter så.

Igår tränade vi mycket uppspel, spelvändningar och anfallsingångar, med blandat resultat. Det är alltid lite svårare på träning då, de man möter vet exakt vad man ska göra i många situationer, men samtidigt är det väldigt kul att se hur låsta vissa blir vid att de tror de vet vad som ska hända, det är inte dåligt hur de går bort sig när man gör något oväntat =)
Alex var sjuk igår igen och Krille är fortfarande en bit bort från comeback med sina ljumskar. En glädjande nyhet är att Dan förmodligen kommer att gå på is med juniorerna på torsdag.

Igår var det exakt samma forwards uppsättningar som började matchen mot
Linköping, däremot var det förändringar i backparen vilket gav följande backpar.

Koma-Pierre
Witten-Rautio
Victor-Adam
Gunnar-Rasse

Jag känner mig gammal när jag skriver namnen, då man är näst äldst av backarna, en annan sak som gör att man känner sig gammal är att när man läser matchprogrammet så är det bara
Håkan och Green som har gjort fler säsonger i a-laget än mig, hur gick det till? När man kom upp i a-laget fanns ju Jimpa, Fredde, Fidde, Svesse, Wikström, Erlan, Henke och några andra gubbar, idag ser det inte riktigt ut så. Femmorna just nu om man ser till födelsetal är.

87 85

87-88
83-82-81

88-85
87-81-87

86-89
89-89-92

89-92
89-90-87

Visst det finns några äldre, men inte är de många. Tittar man i min femma så får jag genast ett skäl till att känna mig gammal. Samtidigt är vi inte unika på något sätt, utan det är så här det ser ut på många håll. Vi har två starka årgångar i laget just nu 87 och 89, tidigare var det 81:orna

Ikväll tränar vi igen och det lär bli mycket PP träning, något som vi vet måste förbättras. Man har liksom inte råd att vara dåliga i det spelet, då många lag är ganska jämna i spelet 5-5 så gäller det att göra mål när man väl få chansen att vara en man mer på banan. Sen lär vi fortsätta gnugga på spelvändningar för att få upp farten i dem.

Imorgon smäller det med match mot
Dalen borta. Hoppas att det blir bra uppslutning av Åsedafans. Då jag tycker att vi förtjänar det med tanke på hur spelet har sett ut de två första matcherna. Mer inför den matchen kommer ikväll eller imorgon.

Nu blir det mycket fotboll och för er som inte bryr sig om det, så är det bara att sluta läsa nu.

Henke som Förbundskapten? Det kan funka, men då bygger det på att alla respekterar honom och ser honom som en stor auktoritet redan nu, annars faller allt. Jag har varit med om det två ggr att en spelare har blivit tränare för a-laget, det har funkat med blandat resultat och vissa problem som uppstått tror jag kunde ha undvikits om den befintliga tränaren inte varit spelare tidigare i samma lag. Nu tror jag att Henke har respekt hos många av spelarna, men är lite skeptisk hur mycket han har hos de yngre i laget? När man ung är man väldigt glömsk och det är väldigt lätt att glömma vad Henke var för fem år sedan och istället minnas vad han är idag, en skugga av vad han var.

Jag lockas ganska mycket av att
Lennartsson går in som assisterande och med baktanken att han ska ta över om tre-fem år, hade varit perfekt. Om han sen passar bäst med Hamrén eller Backe har jag ingen direkt åsikt om. Hamrén har jag lite dålig koll på vad han står för idag, men jag minns inte honom som någon champagne tränare när han var i Örgryte för ganska många år sedan, dock har han gjort väldigt bra resultat med Rosenborg.

Backe har inget bra record efter att han lämnade FC Köpenhamn, tre lag och sparkad tre ggr. Dock kan jag tycka att det var väldigt fel att han och Svennis fick gå från City. Det som verkligen talar för Backe är att han är verbal(enkel att förstå) har mängder med internationell rutin och inte är främmande att byta spelsystem. Backe låter lite flashigare än Hamrén, men är inte alls säkert ett bättre alternativ.

Sverige behöver behålla organisationen, men det är också väldigt tydligt vad Sverige är i störst behov av, en högerback, och två yttermittfältare. Ska Rasmus Elm spela så ska han ha samma roll som i Kalmar, vilket betyder att han ska ligga lite bakom forwarden, annars har han inte steget för att vara riktigt bra i landslaget. Man måste ha speed på kanterna och en ytter som kan göra sin gubbe, med andra ord behöver Sverige en Bajrami och en ung Fredrik Ljungberg typ. Tanken som Simon Bank skriver om idag, ett 4-2-3-1 lockar lite. Problemen är vem som ska spela mittback (Granqvist?) jämte Mellberg som jag hoppas fortsätter, vem blir högerback (Lustig?). Då skulle jag kunna tänka mig att spela Isaksson, Lustig-Mellberg-Granqvist-Safari, Källström-Svensson(vilka andra två skulle kunna sköta de två defensiva platserna?) Bajrami-Elm-Elmander och sen Zlatan ensam på topp.

Jag vet inte, känns som om det kan bli flera missade mästerskap av det här.

Nu ska jag plugga lite igen.

/#8

1 kommentar:

  1. Hann du verkligen skriva något mer på arbetet efter det här inlägget? ;)
    I förstafemman behöver man inte känna sig gammal, där skulle ju till och med jag vara bland de yngre, hehe.
    Du är inte gammal, du är erfaren inom hockeyn och yngre än jag i verkliga livet.
    Pussar ♥

    SvaraRadera