söndag 18 oktober 2009

2-2

Kom hem för ett litet tag sen och har hunnit käka och varva ner lite smått även om jag vet att jag inte kommer att somna ännu på många timmar. 2-2 kändes väldigt rättvist både precis efter matchen och nu. Tycker att vi bortsett från första fem (vad sysslar vi med?) i första perioden är det bättre laget perioden igenom, därför kändes det lite tungt att de fick första målet. Det är ganska enkelt vi får inte tappa folk som vi gör där, då smäller det. Ryssen är dock på spelhumör och snurrar upp en back på läktaren och hänger dit kvitteringen och det känns väldigt rättvist när det händer. Efter första är vi ganska nöjda, men talar i pausen om lite korrigeringar i styrspelet, för att inte ge dem de ytorna som de stundtals får. Alex är riktigt bra i första (och i hela matchen) och räddar oss inledningsvis, men efter hand trycker vi ner dem mer och mer.

I början av andra får vi ett par PP och
Green får ett jätteläge i 5-3 efter en riktig upprullning av deras trea, tyvärr går skottet över. Efter det följer ett par minuter där vi är utvisade ett par ggr och här tar Vimmerby över matchen, dock skapar de inte så mycket i sina PP. Deras ledningsmål skulle dock komma och det kommer efter att jag tycker att vi har lyft oss igen. En bit in i perioden får Anton en riktigt ful crosschecking i huvudet, men då den delas ut från Jaensson så blir det inte ens utvisning, domaren erkänner dock efter matchen att han gjorde ett stort misstag där. 19.25 visar klockan och det är givetvis väldigt tungt att släppa in ett mål då, men vi vet att vi är starka hemma och vi bestämmer oss för att gå ut och vända matchen. Perioden gick dock till Vimmerby och det är kanske inte helt orättvist att de också vann densamma.

I tredje står spelet och väger fram och tillbaks och det känns verkligen som om det kan sluta lite hur som helst. Efter sju minuter får vi PP och
Håkan får in pucken, ett riktigt skitmål, men också ett krigarmål och de räknas de också. Efter det så byter vi lite chanser med varandra, vi har något riktigt bra läge och de får nästan ett rent friläge med en minut kvar, men Alex klarar på ett bra sätt. Nu börjar också lite cirkus och det är delvis linjedomarna som bjuder upp till det, först slår de av en icing på ett helt horribelt sätt vilket gör att Vimmerby får ett halvläge. När de gör samma sak fast åt andra hållet så brinner det till för Vimmerbys ledare som blir utskickade en efter en, detta ger oss också ett pp med sju sekunder kvar, dock skapar vi ingenting. I samma sekvens som icingen blir jag speerad av Jaensson helt oprovocerat, när jag ska påtala det för nämnde spelare så får jag mig en knytnäve av en tredjepart, som dessutom försöker få mig utvisad för provokation? Jag fattade inte mycket där.

2-2 känns trots allt helt okej, med tanke på hur matchen såg ut. Lite tragiskt att
Vimmerby åker och byter efter merparten av sina icing puckar och kommer undan med det, trots att domaren skriker på rätt nr att åka tillbaks, när de inte gör det så släpper man pucken iaf, mycket märkligt.

Alex är som nämnt väldigt bra idag, tycker även att Green gör sin bästa match för säsongen och att Ryssen är ett ständigt hot. För att vara första matchen ihop så tycker jag även att det kändes bra för mig och Koma ihop, sen är det jäkligt tacksamt att ha Martin på sin kant, alltid spelbar och alltid en vilja att ha pucken.

I
Vimmerby tycker jag att Erik Johansson stack ut mest.

Vad Vimmerby tycker om matchen, kan ni läsa här.

Övriga matcher i serien, så imponerar
Motala genom att klara 5-5 borta mot Nittorp. Boro vinner borta mot Ulricehamn med 3-2. Finspång vinner hemma mot Nässjö med 3-2 och Dalen vinner borta mot Linköping med 5-2. Bortsett från att Motala kniper en poäng så var det ganska väntade resultat.

Mycket viktig vecka på gång, vi börjar med att träna måndag-tisdag och sen åker vi upp till
Nässjö på onsdag för att försöka bärga säsongens första seger på bortais.

Nu lite film innan bingen.

/#8

1 kommentar:

  1. Varför spelade inte Anden? Anton var grym även om han får ta på sig det andra målet. Håller inte med om att PP spelet var så dåligt som vissa antyder. Har för mig att Håkans mål var i PP och Green borde ha gjort ett mål när han fick öppet mål i 5-3, tycker att det går åt rätt håll. Alex och Sebbe W tycker jag var bäst, även du och koma gör en mycket bra match

    SvaraRadera