fredag 11 september 2009

ledig förmiddag

Vissa dagar typ den här hade det varit skönt med en föreläsning på förmiddagen istället för på eftermiddagen, fredag är trots allt fredag. Dock hade jag lite sömn att ta igen så det var riktigt skönt att slippa stressa upp, jag känner att jag misskött bloggen lite under veckan, men det har verkligen inte funnits tid, men nu finns det så nu kör vi =)

Utlovade igår en liten uppdatering om alla lagen, så det är lika bra att hålla vad man lovat =) Vi kör i bokstavsordning.


Boro som återigen var en hårsmån från att gå upp i div1 förra säsongen har under sommaren haft en stor omsättning på spelarsidan, vilket gör det lite svårt att säga vart laget står. De har förmodligen inte värvat klart ännu? Då de förnärvarande bara har två utpräglade centrar i bröder Josefsson. Att Jon har försvunnit är för mig ett riktigt stort avbräck. Att Albinsson, Tulle, Myggan är kvar är givetvis väldigt viktigt och jag räknar med att Tomas Josefsson kommer vara riktigt bra. Hur säsongen slutar hänger dock mycket på hur nyförvärven lyckas då de är ganska många. Boro har inlett försäsongen med att förlora mot Tyringe med 5-1 och att förlora mot Alvesta med 6-0. Säger inte mycket alls, speciellt inte med tanke på alla de ggr man trott att de ska missa play off platsen till div1 för att sedan vara närmast av alla div2 lag att gå upp. Deras Nästa match är mot Kallinge/Ronneby borta nästa söndag.

Dalen var ett lag som jag trodde ganska mycket på inför förra säsongen, men de fick en miserabel start vilket gjorde att de kom för långt efter och slutade tillslut femma om jag inte minns fel. Joakim Haag är en riktigt bra div2 spelare som det gäller att ha koll på. Johan Hult spelade inte många matcher förra säsongen, men när han spelade så vann Dalen.
Ett lag till där det är mycket nytt och just nu sitter de på en jättetrupp som ska bantas ner. En hel del spelare har anslutit från
HVs organisation och ett par nya spelare som man kommer ihåg från matcherna med Skillingaryd. Bästa nyförvärvet känns dock Jeff Gutafsson som. En annan sak som jag är spänd på att se är om Christian Holmstedt kommer dyka upp i mustasch eller inte =) Dalen har en ok hemsida, men jag klarar inte av att hitta några matchresultat?

Finspång ett lag med en mytomspunnen ishall, Turbinhallen, bloggbroder Frädda sa det bra, vem vill åka dit och spela? Det är långt, lutande sarg, ojämn is, dåligt lyse, allt detta är givetvis saker som de utnyttjar då många får fel fokus. Jag har än idag lite svårt att smälta att de gick upp för två år sedan trots att vi slog ut dem i play off2. Som alltid är det svårt att veta var de står, de har tappat ett par av de spelare som var tongivande när de gick upp till Hästen. Dock brukar det vara från just samma Hästen som en drös med bra spelare trillar in och höjer nivån i laget. Då de inte har någon fungerande hemsida så är det lite svårt att skriva så mycket om Finspång. Niklas Jonsson är en riktigt bra back som har lämnat för Hästen. Då de inte har någon hemsida, typ, så vet jag inte om de spelat några matcher ännu.

HF Linköping ett lag som vi under många år hade tuffa matcher med i div3. I tvåan har det också gått bra för laget och de har gått till play off alla åren som de varit uppe nu. De har ett avtal med LHC och planen är att ta upp laget i dv1, men det kanske kan bli tufft iår, då det verkar som att Ferm bara ska vara tränare och Dahlqvist är borta med ett brutet båtben, tunga tapp. Svårt lag då jag inte har en aning om hur bra de juniorer som anslutit är. De har vad jag vet spelat två matcher och förlorat med 4-2 mot Wettern och spelat 3-3 mot Nynäshamn.

Motala är det mycket omsättning i Boro så vet jag inte vad det är i Motala, mycket nytt är det iaf.Motala hade en riktigt tung säsong ifjol och fick kvala sig kvar så är det kanske inte så konstigt. Juka Korhonen är en riktigt bra spelare som kommer göra en hel poäng i vinter. Det är för övrigt en hel del finnar i laget och där verkar Dan Marklund vara den mest intressanta på pappret som inte behöver säga någonting. Det känns som om laget kommer var ett eller två snäpp bättre än under förra säsongen. De har vunnit mot Örnen med 2-1 i övrigt har jag dålig koll på vad resultaten under försäsongen.

Nittorp förra årets serievinnare, årets favoriter och vår premiärmotståndare. Jimmy Lund är ett klassförvärv och Jonas Nilsson borde vara en riktigt bra div2 spelare, då han under sina bästa stunder var riktigt bra i Nybro i allsvenskan för ett par år sedan. Väldigt liten omsättning på spelarsidan, dock ett tungt tapp i Mattias Pettersson. Har svårt att se att något lag har bättre lag än Nittorp, dock behöver inte alltid det betyda att man vinner serien. De har som uttalat mål att gå upp i div1. De har spelat två matcher, seger med 6-2 mot div2 laget Skara och 2-2 mot Värnamo.

Nässjö Satsar precis som alltid på sina duktiga unga spelare och efter ett tag lär säkerligen Hellerstedt hoppa in och spela, han brukar göra så =) Sebastian Bergqvist är en spelare som man spelat hur många matcher ni vill emot. Han är bra och enligt mig Nässjös bästa forward. Många tippar att vi eller de kommer att komma sist. Nässjös styrka är farten i spelet, de kanske inte alltid är så strukturerade, men får de komma med fart och hög checking så är de farliga. I matcherna mot oss har de också visat sig ha ett bra PP, dock kanske det har berott på boxen =) De har bara spelat två matcher och båda mot oss, de vann första med 8-4 och andra vann vi med 5-1.

Ulricehamn
vet ingenting om laget förutom att de spelade i div1 förra året och har tappat många spelare till just den serien, vilket kan tyda på att det är bra spelare som har lämnat. De lämnar absolut inte ut någon information på sin hemsida. Om någon läsare vet något om laget så får ni gärna skriva en rad eller två i kommentarerna

Vimmerby
ett lag som gick till play off förra året och de känns inte sämre iår, snarare tvärt om. De har värvat bra i Robin Erixon från Nässjö, Andreas Schultz från Västervik och Robin Jillehed från Dalen för att nämna några starka namn. Att Widéen inte ska spela är givetvis ett stort avbräck som inte är lätt att ersätta i div2. Det jag är lite konfunderad kring är hur det kommer att funka att ha båda tränarna som spelare? Jag skulle inte vilja ha det så, de är duktiga spelare, men är de duktiga tränare och hur kommer coachingen funka under matcherna? Rätar de ut de frågetecknen så kan nog Vimmerby få en rolig säsong. De har ännu inte spelat någon match utan spelar sin första på söndag mot oss i ProfilGruppen ishall.

Hoppas att ni hittade något av intresse i texterna om lagen.

Lakers gick på pumpen mot Oskarshamn och det tror jag bara var nyttigt, de har radat upp vinster och det är bra med en förlust ibland så att man kommer tillbaks till grunderna i spelet. Nu behöver de dock inte förlora mer Tingsryd och sen börjar snart serien, ska bli grymt intressant att se om McNevin är lika bra som ifjol, om Lundbohm kan vara lika bra hela säsongen som efter jul(även om jag gärna ser att han är som bäst då) och om Saviano är lika bra som senast i Lakers tröjan, spännande spännande. Ska också bli intressant att se hur spelarna klarar av att vara favorittippade.

Träning ikväll 18.20 och jag hoppas att merparten av spelarna är åter i träning. Krille E såg väldigt bra ut igår efter sina problem, håller bara kroppen kommer han vara mycket bra iår. Det finns också en äldre kille i laget som blivit så gammal nu att han inte längre borde få köra bil. Veckans körinsats stärker bara den tesen =)

Nu ska jag tugga i mig lite frulle på balkongen.

/#8

2 kommentarer:

  1. VH ska ha en separat matchcoach tydligen, han tränade HC Dalens J18 för ett tag sen, vet inte hur länge sen. Han har även spelat i Dalen.

    www.eliteprospects.com/player.php?player=8355 tydligen.

    SvaraRadera
  2. Nu har du erhållit sjunde(!) plats på min lista över senast uppdaterade bloggar. Vad är det för stil egentligen? ;)

    SvaraRadera