lördag 6 juni 2009

Sverige-Danmark

Chipsen är inhandlade, ölen ligger på kylning, riktigt viktigt ikväll. Jag var inte så gammal 96 eller 98, men tillräckligt gammal för att minnas att ett fotbollsmästerskap utan Sverige inte alls är särskilt kul. Trots att fotboll är en sport jag kan uppskatta utan svenskar, allsvenskan tilltalar mig inte alls. Kvalitén är helt enkelt för låg, engelska ligan eller Champions League krävs för att jag ska bänka mig framför tv:n. Eller som ikväll då, att landslaget spelar. Sydafrika nästa sommar skulle inte vara alls lika roligt utan Sverige.

Jag har aldrig förstått Lagebäck fullt ut, dock måste man imponeras över hans överlevnadsförmåga och att han fullkomligt struntar i vad media tycker. Sverige saknar ganska mycket kvalité i laget egentligen. Man har en bra målvakt, sen får ni säga vad ni vill, men han är alltid bra när det gäller. Två bra mittbackar även om jag skulle vilja se Mellberg till höger och då ge plats för Hansson, för ytterbackar saknas. Mittfältet är i särklass den sämsta delen i laget. Rasmus Elm kommer bli riktigt bra, men är det inte ännu. Chippen och Holmen känns sådär. På innermittfältet är Anders Svensson det enda ljuset och i hur många landslag skulle han platsa? Inga av klass. På forwardsidan finns idag bara Zlatan. Henke har sett sina bästa dagar, Elmander kommer nog aldrig leva upp till sin potential p.g.a alla skadorna
.

Trots allt detta kommer Sverige vinna med 2-0 idag och jag tror att de tar sig till Sydafrika.

Idag har jag inte gjort allt för många knop, är kattvakt åt Choobacka i helgen så jag kikade till dem lite. Har också flyttat över en billast med saker till min nya lägenhet. Varit på Willys och handlat. Annars har det mest blivit datorn, en skön lördag helt enkelt. Finns för övrigt inte så mycket att roa sig med på campus nu heller, det är kanske 500 kvar av 5000. Så att säga att stället är stendött är ingen överdrift. Har säkert sett tre svenska flaggor idag, det är ju trots allt nationaldagsfirande :S

Christian Jacobsson blev klar för Tingsryd idag, han är fortfarande riktigt bra. Ett riktigt klassförvärv, en spelare som fortfarande utvecklas på så sätt att han idag tar mer ansvar över hela planen. Kikade lite på hans statistik genom åren, den är sjukt imponerande. Inte konstigt att vi hade det kämpigt mot honom när han spelade i Eagles. Trots att bror min försökte hugga handled hela matchen tror jag att han gjorde 6-7 poäng =) Han hade 28 poäng på fem matcher den säsongen så vi behöver inte skämmas över vår insats.

I Växjö gnälls det nu ganska friskt över uteblivna värvningar, merparten av de jag snackat med är riktigt kritiska. Jag brukar skratta lite åt dem och påpeka det att ibland är det kanske bättre att bara var tyst. Man har tappat två spelare som man ville behålla, Helmersson och Carlsson men man har istället ersatt dem med bättre spelare. En andre center ska in i truppen, sen är laget klart. Det har aldrig hänt att klubben behållit så många spelare till säsongen efter, men det verkar alla missa. Man ser bara dit näsan räcker och tittar bara efter nyförvärv och glömmer helt bort att några av allsvenskans bästa spelare finns kvar i laget.

Nybro har nu klart med sina målvakter, tre backar klara, men hela 11 forwards under kontrakt, varav sju-åtta av dem kommer vara riktigt bra i div1. En forward till ska in, bara att hoppas på att det inte blir Martin.

Boro gick plus 100000 föregående säsong vilket var väldigt bra och viktigt för dem. De säger sig ha ett kontrakt med en back, tidigare finsk juniorlandslagsman, bara ett jobb skakas fram, vilket inte är så lätt idag direkt. Om ni gnäller över vad vi har för backbesättning så är det tur att ni inte håller på Boro =)

HF Linköping har några riktigt bra spelare på ingång. Annars inget nytt i serien.

Känns som att många klubbar har det lite halvjobbigt, eller så är man bara kylig och inväntar alla spelare som kommer att bli över. Tiden då elitlagen hade större trupper en de behöver är över. Det är riktig kris i Danmark där man brottas med dyra trupper, men dåligt med publik. I Finland har Espoo Blues gjort hela sin spelartrupp tillgänglig för andra lag efter att ha gått 100 miljoner back under tre säsonger.

Nu ska jag och Maria göra lite hamburgare. Vad är fotboll utan hemgjorda hamburgare, öl och chips? Lite som hockey utan is.

/#8

4 kommentarer:

  1. Haha Martin var kass mot oss hoppas han är kvar. HHAAHAHAHAAH vi har Tulle, Pelle, Granlund, Erik alla de pissar på era backar, ahahahaha. Pinsam blogg det här

    SvaraRadera
  2. Vad jag vet har Pelle flyttat till Malmö? Tulle är väldigt tveksam på spel och Erik eller Granlund skulle jag inte vilja se i Åseda

    SvaraRadera
  3. Albinsson skulle jag gärna se i Åseda, förmodligen en av dom bästa backarna i div.2 förra året. Såg du honom någon gång förra säsongen? Eller är du som alla andra som bara skriver utan någon riktig grund bakom argumenten?
    /Åseda

    SvaraRadera
  4. Vet inte om du som skriver under med Åseda riktade sin fråga till mig? Jag hade gärna sett backar som Tulle, Albinsson och Pelle i Åseda. Alla tre är riktigt bra inget snack om det. Nu är det dock som så att Pelle flyttar, ev Albinsson med, och Tulle är osäker på spel. De övriga backarna i Boro ser jag inte som ett dugg bättre en våra. Om du riktade dig till han från Boro så håller jag med, att nämna de fyra backarna men inte Albinsson, är lite komiskt.

    SvaraRadera