söndag 25 juli 2010

Västerås

1 ----------
2 Leksand
3 ----------
________
4 ----------
5 Örebro
6 ----------
7 ----------
________
8 Västerås
9 Bofors
10 ---------
11 ---------
12 ---------
________
13 ---------
14 ---------

---

Nästa lag ut är ett av de två lagen som stod för de största fiaskona förra säsongen,
Västerås (Björklöven det andra). Västerås som under ett par år känts som ett potentiellt Elitserielag på sikt, med en bra trupp, ny ishall och mycket hockeykultur i staden, gjorde ett riktigt fiasko förra säsongen. Visst man hade tappat spets i Arlbrandt och Olausson, men man hade trots det ersatt relativt namnkunnigt. Man var aldrig nära en play off plats utan spelade bort sig redan tidigt under hösten och låg sedan i ett ingenmansland under hela säsongen.

---

Till i år har en stor utrensning skett både i spelartruppen, men även vid sidan om och bland annat så har tidigare sportchefen
Leif Rohlin fått tacka för sig.

---

Med det i åtanke så tänkte i.a.f jag att man till denna säsongen skulle satsa på lite säkra kort, spelare som levererat tidigare på den här nivån och där man helt enkelt vet vad man får. Så har det inte alls blivit,
Västerås är ett enda stort frågetecken för mig och de känns inte alls som ett lag för play off, snarare att jag placerat dem för högt.

---

Tyngsta tappet är givetvis
Stefan "Loppan" Hellkvist, han blir väldigt svår att ersätta och jag är inte helt säker på att Västerås lyckats med det. Dessutom kommer i.a.f jag sakna Henrik Nordfeltdt, givetvis inte lika bra offensivt längre som tidigare i karriären, men få spelare man stått och stört sig så mycket på, en riktig krigare, en spelare som alla lag är i behov av.

---

Det finns dock ett par saker som talar för att jag kan vara fel ute.
Backsidan är mer eller mindre orörd och den är helt okej och det ska bli väldigt intressant att se om nye backen Emil Flodqvist kan ta med delar av sin produktion från Arboga i div1.
Man har nu Daniel Sperle på plats från start och har därmed en riktigt bra målvakt, något man absolut saknade förra året fram till nämnda Sperles intåg.

---

Det stora frågetecknet handlar dock om forwardsen, en enorm omsättning och vilken klass håller de nya? Här har man försökt sig på att göra en
Växjö och satsat på en mängd transatlanter, men jag har så svårt att se en ny Saviano eller Lundbohm. Nu ska det givetvis sägas att jag inte sett Walters eller Sisca spela, men deras statistik (vilket inte är allt) imponerar inte sådär jättemycket på mig. Att man plockat in Peter Tsimikalis från Växjö och sagt att han ska få en offensiv roll, känns inte alls som en bra lösning. Tsimikalis är en bra tredje/fjärde center i alla lag i allsvenskan, men jag anser att han har lite för dåligt spelsinne i sig med tanke på hans relativt skrala skridskoåkning för att klara av en bärande roll i första eller andra femman. Det tror jag att Västerås kommer komma till insikt med ganska tidigt och mycket märkligt att de inte sett det redan.

---

Mike Wirl däremot tror jag kommer göra sig bra även i allsvenskan.

---

Det ska även bli väldigt intressant att se den nya
Fransmannen Damien Fleury, men framförallt är jag spänd på Ockelbosonen Emil Mårtensson, som jag tyvärr bara såg en gång förra året, men han kommer att göra sig bra i allsvenskan.


---

Av de fåtal forwards som finns kvar från förra säsongen så finns det inte så många spelare som sticker ut, men det ska givetvis bli intressant att följa
Dennis Rasmussens fortsatta utveckling.

---

Egentligen borde man kanske plockat fram tombolan när man tippar vilken placering
Västerås kommer hamn på, förmodligen lika stor chans att få rätt då, men jag har gått på känsla och då blir det en åttondeplats. Jag kan givetvis ha tokfel, Sisca och Walters gör kanske storsuccé, Fleury är kanske precis lika bra som man kan misstänka att han kommer att vara, men det finns alldeles för mycket MEN när man skriver om Västerås, kanske det mest svårtippade laget i hela serien.

---

Nu ska jag käka lite.

/#8

8 kommentarer:

  1. Fan va grym blogg du har alltså. Skitkul att läsa. Respekt från Växjö.

    /Talismanen - Lakers Lakejer

    SvaraRadera
  2. Ja grymt informativt, väntar med spänning på växjös placering

    /Lakej

    SvaraRadera
  3. Intervju med Lakers tredje transatlant:
    http://vaxjolakers.se/website1/1.0.1.0/206/1/index.php

    SvaraRadera
  4. Tack för de värmande orden =)

    Lovar att när presentation om Växjö sker så kommer väldigt mycket kretsa kring Dustin Johners kvalité

    SvaraRadera
  5. Västerås som 8? Du är ruskigt fel ute, de kommer gå direkt till kvalserien.

    SvaraRadera
  6. Hur kan du veta det? Går inte att säga allt för mycket om klassen på Västerås, slår alla värvningar väl ut så är det klart att det ser bra ut, men i många fall känns det som rena chansningar. Åtta känns mer realistisk då jag inte är särskilt imponerad av truppen om man jämför med många andra lag.

    SvaraRadera
  7. Lakersläsning på Twitter:

    https://twitter.com/hockeyfrilla

    SvaraRadera
  8. http://hockeysverige.se/news_show_nyforvarv-bryter-med-vasteras.html?id=10389289

    Peter Tsimikalis skadad!

    SvaraRadera