onsdag 21 juli 2010

Örebro

1 ----------
2 ----------
3 ----------
________
4 ----------
5 Örebro
6 ----------
7 ----------
________
8 ----------
9 ----------
10 ---------
11 ---------
12 ---------
________
13 ---------
14 ---------

---

Jag vet att alla klubbar ännu inte är klara med sina lagbyggen, men jag misstänker att det inte kommer påverkar vad jag tror något nämnvärt. En sak kan man dock konstatera och det är att de flesta av de bästa lagen förra säsongen blivit lite sämre, samtidigt som många andra blivit lite bättre. Jämnt tror man inför varje säsong, jag tror på rekordjämnt.

---

Först ut är
Örebro, nykomling förra året och man pratar alltid om att andra året är det tuffaste, bakom detta gömmer sig väldigt mycket. Pratar man i allsvenskan så tror jag och Torgny Benderlin att mycket gömmer bakom att det är mycket kortare resor i div1, med andra ord hinner de träna mer, därav kommer man väldigt bra förberedd när man går upp. Ett annat är att de spelare (ej importer) som kommer till allsvenskan för första gången verkligen tränar extrahårt för att bevisa för sig själv och andra att man håller en nivå högre upp.

---

Förutom det är det mycket bullshiit om att det andra året är det tuffaste.

---

Örebro är ett lag man vill ha i allsvenskan, de har storleken på stad, ekonomin och en ny arena på gång, det blåser medvind och utvecklingen pekar helt klart åt rätt håll. De skapar mycket rubriker, (inte minst genom tidigare ordföranden Mikael Fahlander) de värvar profiler och spelar en mycket positiv ishockey. Överoptimistiskt skulle många kalla det, vilket jag kanske håller med om, men som objektiv betraktare så finns det få lag i serien som är roligare att titta på. Sköter man sina kort rätt så finns det ingen anledning att tro något annat än att Örebro är ett lag som redan på kortsikt kommer etablera sig i toppen av serien.

---

Örebro imponerade förra säsongen med sin offensiv ledda av Conny Strömberg, men framförallt min favorit Henrik Löwdahl. Bakåt läckte man dock kraftig och många av de tilltänkta spetsförvärven levererade aldrig som tänkt. Speciellt tungt gick det för Mark Owuya i målet som kom till Örebro ganska uppskriven efter en bra avslutning på säsongen i Almtuna. Man hamnade ganska tidigt i ett ingenmansland utan egentlig chans på play off eller risk för att tvingas kvala sig kvar.

---

Till denna säsongen har man ändrat lite strategi, man har inte chansat lika mycket med statistik värvningar från utlandet, utan satsat mer på beprövade och riktigt bra
Svenska spelare, som t ex forwardsen, Johan Sjödell-Wiklander, Markus Weinstock, Per Edblom och Jon Palmbjörk. Alla fyra kommer producera bra med poäng och säkert sniffa på sina 35-40 poäng, Wiklander säkerligen fler.

---

Utöver det har man sett över försvaret genom att plocka in Elitserierutin genom värvningen av
Skellefteås förra kapten Christoffer Norgren. Brinner han ännu för hockeyn? Om ja så får de en stark defensiv kugge som de saknade förra säsongen. Sen har man även sett över målvaktssidan och plockat in Michael Zakowski från Modo/Sundsvall en väldigt bra målvakt på allsvensk nivå.

---

Slutligen har man kryddat detta med en utländsk import i form av den amerikanske backen
Ryan Gunderson, som ser väldigt bra ut på pappret.

---

Örebro är fortfarande ett framtungt lag, tro inget annat, de kommer tillhöra de lagen som gör absolut flest mål, men de kommer också tillhöra dem som släpper in flest. Dock känns denna säsongens bygge betydligt stabilare än sin föregångare, nyförvärven har levererat förr i denna serien och lär så göra igen.

---

Örebro slutar därmed femma, kan bli något lite bättre eller lite sämre, men att de har ett lag för en play off plats råder det inget som helst tvivel om.

---

Tipset fortsätter imorgon.

---

Nu ska jag ut och springa.

/#8

4 kommentarer:

  1. Hej!
    En bra analys av Örebro, även om jag kanske tror att dom t o m kan komma att slåss om en av direktplatserna till KS. Som du skriver så tror jag också att det kommer det bli äckligt tight mellan många lag i vinter, Växjö kan hamna någonstans plats 1-7!
    Ser fram emot intressant läsning här inne framöver, ha en fortsatt skön sommar!

    SvaraRadera
  2. Tack!

    Håller helt klart med om att Örebro med lite stolpe in kan hamna 3:a, tror dock att de kommer släppa in för mycket mål för att nå ända fram, samtidigt som deras offensiv är bra, så finns det de som har minst lika bra, men är betydligt bättre bakåt. Därav känns femma mest realistiskt =)

    Håller både med dig och inte gällande Växjö, och följer du med under alla 12 inläggen så kommer du märka vad jag menar.

    SvaraRadera
  3. "Håller både med dig och inte gällande Växjö". Här gör du mig nyfiken, självklart kommer jag läsa fortsättningen.
    Fast ska du presentera ett lag i taget så ser jag helst att du skriver 13 inlägg till =)

    SvaraRadera
  4. Hehe det var nästan att du satte dit mig där, fick fundera lite själv, men min tanke var att det är så tråkigt om man placerat ut alla lagen utom ett, det blir lite för uppenbart då, så jag tänkte att det sista inlägget kommer innehålla flera lag.

    Därav blir det bara 12 inlägg, hoppas det är okej =)

    Gällande Växjö så får du helt enkelt vänta och se =)

    SvaraRadera