onsdag 6 januari 2010

J-VM

Turneringen är över och jag är inte jätteimponerad. För er som kommer läsa och sen tänka att jag är avundsjuk och bitter för att jag är/var talanglös och aldrig ens påtänkt för ett J-20 VM får gärna tycka och tro det, för er som vill läsa och hålla med får gärna göra det också. Meningen är inte att såga enskilda spelare och det kommer jag inte heller göra. Någonstans i bakhuvudet minns jag ännu när jag själv var junior =)

För det första att
Sverige blir trea är okej, det är inte jättebra och det är absolut inget fiasko. Jag skulle vara väldigt mycket mer orolig om jag kom från Tjeckien eller Slovakien och varför är inte Ryssland bättre?

Hockeyn som spelats av
Sverige har inte varit jättebra. Det har varit väldigt mycket snack om att backarna i Sverige varit för dåliga, det är delvis sant. Dock hade det i många lägen varit helt omöjligt att vara back, tre forwards har gått bort sig stupalöst och gett motståndarna 3-2 i sådana mängder att det kunde blivit förlust i flertalet matcher. Sen tycker jag att Sverige saknat en Nicklas Torp eller Nicklas Hjalmarsson typ bland backarna, en fysik defensivt stark back. Viktor Hedman hade verkligen behövts.

Många tycker att det är roligt att titta på, att
Sverige spelar frejdigt och offensivt. Jag vill ju tro att man kombinera de sakerna med att också vara smart, där har det verkligen brustit och det kan man inte bara skylla på att man är ung och orutinerad, utan det måste finnas andra faktorer också.

Är det en slump att
Sveriges bästa spelare i turneringen var Anton Lander? En stark tvåvägscenter som är lagd lite mer åt det defensiva hållet. Jag tycker inte det, han har varit bäst för att han har varit smartast. Han har vetat om sina begränsningar och spelat därefter. Han har producerat åtta poäng på sex matcher trots detta, fjärde mest i det Svenska laget. Han hade också den goda smaken att göra sin bästa match när det var semifinal och då inte bara för de två målen utan framförallt för alla vunna närkamper och kloka spel i box play.

Många av de
Svenska spelarna kommer givetvis att gå långt i sina karriärer, men jag skulle inte bli ett dugg förvånad om Lander är en av dem som kommer att ha flest NHL matcher om 20 år sådär. Lite mer speed och han kommer att kunna centra en tredjekedja i världens alla lag.

-----------------------------------------------------------------------------

Många inställda matcher i England igår, dock verkar det som om Arsenal-Bolton kommer att bli av ikväll. Tydligen är vägarna lite bättre i London vilket gör att fansen trots allt ska kunna ta sig till Emirates ikväll.

Fortsatt mycket snack om nya forwards till Arsenal, Hulk (Porto) Adriano (Flamengo) och Traore (Cluj) är de som det snackas mest om. Tanken med en Adriano i Arsenal har länge känts främmande, men nu när han precis vunnit skytteligan i Brasilianska ligan och sugen på en plats i VM i sommar? I sina bästa stunder var han bäst i världen under någon av säsongerna i Inter, sen tog alkoholen över. Jag är skeptisk, men ett lån resten av säsongen kunde vara lite intressant.

De övriga vet jag för lite om, men Traore 19 år och 2,03 lång låter onekligen lite intressant och detta målet mot FC Köpenhamn från denna säsongen är helt okej =)

En mittback känns dock mycket viktigare.

-------------------------------------------------------------------------------

Boro hoppas på en supporter buss till matchen på fredag och det skulle vara trevligt om de fick ihop folk till en sådan. Det finns bra förutsättningar för mycket folk på fredag och riktigt bra stämning i hallen.

Med tanke på att det är derby och att vi avslutade så bra de sista matcherna innan jul så borde det bli minst 400 betalande. Även om jag är väldigt skeptisk till det antalet.

Bara två dagar kvar, man är riktigt sugen på att spela match igen, det var riktigt länge sedan.

Som sagt tidigare så är vi lediga idag, men kör imorgon.

Maria kom hem från jobbet nu och lite mat ska ner i magen.

/#8


2 kommentarer:

  1. håller med om det mesta angående JVM, kritiken på backarn (i alla fall från min del) är att de ibland satte sig i onödiga situationer, även fast hela laget var väldigt offensivt balanserad.

    Sen att V.Hedman skulle vara defensivt skicklig kan jag inte heller hålla med om..

    SvaraRadera
  2. Håller med dig, de spelade onödigt svårt, men som sagt så hade de dålig hjälp många ggr.

    Jag tycker att Viktor Hedman är det, iaf på den nivån som J-VM är. Han vinner alla närkamper och går väldigt sällan bort sig en- vs- en, men alla får tycka olika =)

    SvaraRadera