torsdag 25 november 2010

Tack för lektionen!

Ja det är bara att lyfta på hatten och tack för lektionen vi fick idag, det gick fort där ute, mycket fort. Första 10 minuterna i matchen är egentligen ett under att vi kommer undan med 1-0 underläge, fyra eller fem mål hade inte varit orättvist för KRIF, JB kom dock upp stort i inledningen och höll oss kvar i matchen.

---

Efter den slakten som det var inledningsvis, så hände två saker. KRIF slog av lite på farten, samtidigt som vi slutade drabbades av panik, utan vågade istället hålla i pucken lite. Det gjorde också att spelet jämnade ut sig. I slutet av perioden så är Emil riktigt nära att kvittera i spel 5-3 för oss. Även i inledningen av andra då detta 5-3 läge fortsatte så var vi riktigt nära kvittering. Att perioden slutade 3-1 till KRIF känna inte riktigt okej, med tanke på hur spelet såg ut, men samtidigt så visar de också i denna perioden vilka kvalitéer de sitter på när lägena väl uppstår. Med andra ord de sätter sina lägen, medan vi radar upp 2 vs 1 lägen utan att kunna förvalta dessa.

---

I tredje sen så är det aldrig något snack, efter ett tidigt 5-1 mål för KRIF så går luften mer eller mindre ur oss. Samtidigt har vi fått slita väldigt hårt matchen igenom, vilket också visar sig då orken tryter på sina håll.

---

Får man stryk med 7-1 så är det inte så mycket att diskutera liksom, det bästa laget vann och de gjorde det klart. Dock är siffrorna kanske lite stora, speciellt om man betänker att KRIF faktiskt bara gjorde ett mål under sina bästa 20 minuter.

---

Två saker retar mig dock. För det första att att mer eller mindre alla sju målen sker på ett identisk sätt. En spelare blir fri i slottet eller på bortre stolpen. Vi pratade mycket om detta redan innan matchen, trots det så tappar vi en spelare där väldigt ofta. Samtidigt så har Kallinge väldigt bra rörlighet i anfallszon och det är inget snack om att de sitter på seriens mest kompletta forwards uppsättning. Det andra är att Krille förmodligen (vet inte helt säkert ännu)åkt på en kraftig hjärnskakning, en natt på sjukhuset i Växjö får ge svar på detta. Vad som retar mig med tacklingen han åker på är att ja ej anser att han är tacklingsbar när tackling sker. Dels för att pucken när han rörde den tog på hans skridsko (alltså aldrig någon kontroll) och dels för att Ryssen har pucken på sitt blad när tacklingen delas ut. Så om man inte anser att tacklingen var ful (vilket jag anser) så är den en klockren interferens (vad det nu är för tröst).

---

Får verkligen hoppas att Krille klarar sig på ett bra sätt. Mest för hans egenskull, men också för lagets, två av tre borta ur förstakedjan har vi inte riktigt råd med.

---

Måste lyfta fram Lill-Sebbe och Patrick som båda gjorde en riktigt bra match idag.

---

Inte jättemycket folk på plats, det flashiga motståndet och vädret gjorde säkert sitt. Dock hatten av för White Angels som gjorde ett riktigt bra jobb matchen igenom. Sen är det världsklass på akustiken i Kockumhallen. Dock inte så lätt för oss spelare att göra oss hörda, inte p.g.a av publiken utan just nämnda akustik.

---

Omgången i övrigt bjuder inte på några direkt skrällar, även om vissa resultat kanske förvånar lite. Dels att Vimmerby vinner med 5-3 mot Nässjö och att Värnamo åker på en riktigt omgång i form av 7-1 borta mot Helsingborg. Det är inte direkt seriens två formstarkaste lag som stöter på varandra i ProfilGruppen Ishall på söndag, då Värnamo gästar.

---

Mer om de andra matcherna imorgon.

---

Nu lite Big Bang Theory innan det blir något annat, sova är inte på tal om.

/#8 

25 kommentarer:

  1. Tacklingen av Ellebo var hård! Det ska sägas men den var axel mot bröstkorg, den var inget oschysst i sig men den tog hårt, 110 kilo leker man inte bort, men en tackling som var värre var #92 i Åseda som knätacklade #19 niedomysl i slutminutrarna, såna tacklingar kan göra betydligt mera skada.

    Matchen för övrigt så var det inget snack! Det enda det handlade om var hur mycket KRIF skulle vinna med och Åseda ska ha en rejäl eloge för att det inte spårade ur och blev total vedhuggarhockey

    SvaraRadera
  2. För övrigt hoppas jag givetvis att inte tacklingen tog värre än att "Krille" är i spel snart igen men oschysst? Nej det var den inte!

    SvaraRadera
  3. Hatten av för ett hårt kämpande Åseda! Inget snack om vart segern skulle hamna men Åseda gav aldrig upp utan fortsatte att spela hockey, mycket bra!
    Hoppas det inte var allvarligt med Krille och att han snart är tillbaka!
    KRIF spelade dock mycket stabilt och är fantastiskt bra när de börjar snurra i zon!
    Bästa laget vann matchen och likaså leder serien!

    SvaraRadera
  4. Ska bli intressant att se filmsekvenserna på tacklingen. Som lagom "hemmasubjektiv" ser den hård men juste ut, samtidigt som man egentligen inte vill uppleva den typen av smällar på matcherna. Jag vill ge en stor eloge till ÅIF, som kämpar bra och förhoppningsvis kommer att vinna många matcher framöver. Bra ledarstab, gott kämpagry och som grädde på moset en grym blogg. Lycka till!

    SvaraRadera
  5. Sälva tacklingen är ingen katastrof, men han har ju skarvat pucken och den är på en medspelares klubba när han får smällen. Det är det som var det fula, ej tacklingsbar spelare i det läget!
    Ansved.. Pinsammare människa får man leta efter.

    SvaraRadera
  6. Det jag ville förmedla är att jag inte anser att han är tacklingsbar när han blir träffad! Är han inte det så är det en ful tackling! Precis som alla andra kan jag ha fel, men jag tror nog inte att ni med säkerhet kan säga att han var tacklingsbar?

    Vet ännu inte hur allvarligt det är med Krille, dock är det bekräftat att det är en ganska rejäl hjärnskakning.

    SvaraRadera
  7. Inget nytt om grabben? Hoppas han kurerar sig snabbt.

    SvaraRadera
  8. Om det nu är så att någon annan hade hunnit röra pucken så innebär ju inte det per automatik att man kan sluta vara uppmärksam, hockey är en fysisk sport där tacklingar är tillåtet.

    SvaraRadera
  9. Sitter just nu och redigera filmen så.Om någon timme får vi svaret på denna fråga om det var en ok tackling eller inte.Tycker matchen kan delas in i 2 olika sekvenser en där KRIF dominerar fullständigt.Och en där man går ner sig i tempo och faller in i Åsedas typ av hockey. sedan är det det där med att sätta sina chanser.KRIF har inga problem med det.Men Åseda om man kan utnyttja sina chanser som man får betydligt bättre än vad man lyckades med idag och förra gången vi mötte dem.Ja då är nog inte en 8plats omöjlig för er.

    SvaraRadera
  10. Krif hadde faktiskt mer sumpade målchanser än Åseda om man ser till hela matchen,men Viktor sammanfattar ändå matchen bra,bli inte för ödmjuk bara Viktor ,då är det lätt att tappa vinnarinstinkten....

    SvaraRadera
  11. Har nu kollat filmen angående diskutionen om tacklingens vara eller inte vara. Som gammal domare så kan man ju inte låta bli :D
    Och tacklingen är inte ok. Pucken är inte där. Så Krille som han tydligen heter är ej medverkande i spelet. Så här kan faktist domaren ta antingen 2 min Interf.Eller rent av 5x10 alternativt 5x20 boarding.Efter som det handlar om en skadad spelare.Visst det är inte lätt i detta för Ellebo heller som redan på börjat sin tackling när Pucken precis passerat Krille. Men som sagt det är en klockren utvisning.Detta om du ska följa regelboken. Hoppas nu att killen hämtar sig snabbt. Och Victor skriv gärna hur det är med honom vi är trots allt många som undrar. Klippet kommer ut under kvällen.

    SvaraRadera
  12. Tommy:
    Hur kan det bli boarding? Det hela skedde ju mitt på isen? Då borde det väl bli charging?

    SvaraRadera
  13. Var charging jag menade men skrev fel :D

    SvaraRadera
  14. Inte konstigt annars att domarkvalitéen kan vara skiftande om man inte kan skilja på boarding och charging ;-)

    SvaraRadera
  15. http://www.youtube.com/watch?v=f7CpdRznE6E

    Länken till KRIF-Åseda så får ni dömma själva om vad ni tycker :D

    SvaraRadera
  16. Den där tacklingen är helt jävla underbar, inte i närheten av att vara charging eller interference. Pucken lämnade hans blad två tiondels sekunder innan han får en axel i bröstet.
    Perfekt utförd, armbågen intill kroppen, ingenting riktat mot huvudet. Skolboksexempel på hur man utför en open ice-tackling.
    Ni som vill ta bort sånt här ur hockeyn är ta mig fan inte kloka.
    Naturligtvis synd att han blir skadad, men följande kan inte sägas tillräckligt ofta tydligen: KEEP YOUR HEAD UP!

    SvaraRadera
  17. Jag tappar ingen vinnarinstinkt, det kan jag garantera!

    Jag lovar att jag ska släppa situationen (efter detta lilla inlägg) då det aldrig kommer ge mer än att det kommer att fortsätta som det gör just nu.

    För det första är kameran lite för långt ifrån för att jag med säkerhet ska kunna uttala mig om någonting. Dock missar du Allvin att dels så är pucken aldrig på hans blad, utan på hans skridsko, men det är också lika tydligt att Ryssen (Sebastian Winsth) har pucken när tacklingen träffar =Utvisning.

    Så nu går jag vidare i.a.f!

    SvaraRadera
  18. Tommy? Ni lägger bara ut vinst matcher? Limhamsmatchen verkar det inte finnas ngt större sug och skylta med, ni blev rätt frånkörda...

    SvaraRadera
  19. Råttan du kan vara lugn den kommer oxå ut. Håll ut någon dag bara så ligger den där. Har några till för den delen som jag ska lägga ut.Min mening är att alla matcher jag filmat och varit på ska ut. Men familj och jobb måste få sin del med. Som du kanske ser på denna match mot åseda har jag bara klippt in mål och någon extra sekvens. Vilket jag inte brukar.jag brukar vilja ha med lite av allt i matcherna. Så håll ut den kommer. :)

    SvaraRadera
  20. Enligt regelboken är en spelare tacklingsbar även omedelbart efter att denne levererat pucken vidare, oavsett om det sker med klubba eller skridsko. Definitionen att spelaren skall ha kontroll, det vill säga att det är en konventionellt utförd passning finns inte. Spelare 21 skarvar pucken vidare med skridskon och tacklingen kommer i direkt samband med detta. En tacklande spelare "ansvarar" för sin tackling och gör ser till att inte armbåge eller klubba skadar den tacklade. Vid tacklingar mot nedre delen av kroppen gäller motsvarande för knä etc (s k low hits). Nummer 3 i KRIF utför enligt filmsekvensen en tackling med axel och har inte vårdslöst mycket fart eller satsning för att det skall anses regelvidrigt. Diskussioner i media har vid flera tillfällen på senare tid handlat om "onödiga" tacklingar eftersom "matchen ju i praktiken redan var avgjord". Matcher spelas i 60 ordinarie minuter och allt som kan hända i första matchsekvensen kan även hända i den sista. En knopptuggare som ges speltid i slutskedet av en match kan ju inte lastas för att han vill smälla på och visa framfötterna. Tack för en bra blogg! Kämpa vidare!

    SvaraRadera
  21. Märkligt att inte ens folk som spelar hockey (någorlunda) seriöst har koll på regelboken, men ändå är tvärsäkra på att det ska vara utvisning.
    Skärpning, bloggarn!

    SvaraRadera
  22. Var skriver jag att jag är tvärsäker? Tycker att jag skriver, saker som att jag kan ha fel, alla tre gånger som jag kommenterar det.

    Tänker inte kommentera din otroligt märkliga kommentar i övrigt, då dina egna ord på ett tydligare sätt talar om vem som borde skärpa sig.

    SvaraRadera
  23. "För det första är kameran lite för långt ifrån för att jag med säkerhet ska kunna uttala mig om någonting. Dock missar du Allvin att dels så är pucken aldrig på hans blad, utan på hans skridsko, men det är också lika tydligt att Ryssen (Sebastian Winsth) har pucken när tacklingen träffar =Utvisning."

    Pft. Solklart att du är övertygad om att du kan regeln, när du i själva verket har fel.
    Vad är det med mina ord som talar om att jag borde skärpa mig? Jag har rätt och är säker på det, ändå borde JAG skärpa mig? Märkligt var ordet.

    SvaraRadera
  24. Nej tydligen kan jag inte reglerna, jag skrev utifrån vad jag trodde/tycker att det borde vara. Har jag fel så bjuder jag som alltid på det. Jag försöker mer eller mindre aldrig hävda mig här på bloggen, jag försöker alltid vara objektiv och ödmjuk. jag lyckas inte alltid, men jag försöker alltid. Dock är det som så att jag skriver mina åsikter, jag skriver vad jag tycker. Det är inte alltid som det överensstämmer med regler, sanningar osv.

    Det som är felet med dina ord är din attityd. Du tycker att det är märkligt att jag inte kan reglerna för att jag spelar hockey på en någorlunda nivå. Vad är det märkliga i det? Du skriver också att jag är tvärsäker, nej det är jag inte och du skriver att jag ska skärpa mig.

    Ser du skillnaden på ödmjukhet i mina kommentarer och i dina, innan du bad mig skärpa mig? Jag påtalade utifrån hur jag tolkade situationen och reglerna, utan att trycka till dig på något sätt.

    SvaraRadera
  25. Allvin! Tycker du den tacklingen är OK så hoppas jag du tycker likadant när en bleking blir ojuste proppad nästa gång. Därnere verkar ju ha blivit nya gnällbältet med Goe i spetsen.

    SvaraRadera