lördag 6 november 2010

Fokus,div2A

Vad vet jag egentligen om vår systerserie i norr? Jag ska vara ärlig att säga att jag inte vet så mycket som jag skulle vilja veta. Delar av detta har givetvis med att göra att jag aldrig sett lag som Kållered och Sörhaga/Alingsås spela. Finns det då någon mening med denna genomgången? Det tycker jag nog. Dock riktar i.a.f jag intresset mot det kommande play off spelet snarare än att gå in på detaljer. En titt på tabellen nedan, ger en bra input.

1Motala AIF HK1072167:28 (39) 251010
2Bäcken HC1073045:26 (19) 251200
3Ulricehamns IF1061342:25 (17) 190001
4Vänersborgs HC1052341:37 (4) 191010
5Skara IK1053239:35 (4) 190012
6Nittorps IK951339:28 (11) 171000
7HF Linköping1050541:41 (0) 150000
8HC Dalen1041534:37 (-3) 141000

9Rönnängs IK1023528:43 (-15) 90201
10Sörhaga/Alingsås HK930626:44 (-18) 90000

11Hanhals IF1011819:50 (-31) 50010
12Kållered SK1001932:59 (-27) 10100

---

En enkel slutsats man kan dra bara genom en snabb titt på tabellen är att det redan nu håller på att "avgöras" kring strecken. Dalen som innehar den sista play off platsen just nu har redan skaffat sig fem poäng ner till strecket. För Kållered har tåget med rätt stor säkerhet redan gått och man lär tvingas till kval.

---

Intressantast tycker jag annars att två saker är, dels toppstriden mellan favorittyngda Motala och Bäcken. Tyvärr är det den matchen som börjar rundorna, hade varit coolare om det varit  den matchen som avslutat rundorna, det skulle ha gett matcherna en ytterligare dimension. Dels det faktumet att de gamla lagen från vår serie samtliga just nu är på väg till play off, något som vi mer eller mindre redan nu kan säga inte kommer att hända i vår serie. Då ska man också komma ihåg att seriens bästa lag från förra året återfinns i vår serie (bortsett från Nittorp).

--- 

Utifrån det kan man göra det enkelt för sig och dra slutsatsen att de södra lagen håller mycket högre klass än de norra. Är det så enkelt? Ja till viss del, men man ska inte heller glömma bort att många av lagen inte ser ut riktigt som de gjorde förra säsongen. Motala är här det perfekta exemplet som har gjort en helt annan satsning i år.

---

Skulle tabellplaceringarna bestå så skulle det bli som så här i play off1. Jag skulle faktiskt tro att sex lag från vår serie går vidare och två från den norra. Detta baserar jag på klassen som topp sex håller i vår serie. Detta är ett ex, men jag tror faktiskt att det är fullt möjligt. Laget som är rankat lägst står först eftersom de börjar hemma.


Dalen-KRIF,                     0-2 i matcher
HF Linköping-Vimmerby,  0-2 i matcher
Nittorp-Värnamo,             0-2 i matcher
Skara-Tyringe,                 0-2 i matcher
Limhamn-Vänersborg,      2-0 i matcher
Helsingborg-Ulricehamn,  2-1 i matcher
Boro-Bäcken,                   1-2 i matcher
Osby-Motala,                   0-2 i matcher

---

Om jag har koll så skulle det sen bli som så här. Det laget som tog mest poäng, mot det som tog minst, men att undantag görs om t ex tvåan i en serie har tagit fler poäng än ettan i den andra,

Helsingborg-Motala, 1-2 i matcher
Limhamn-KRIF,         0-2 i matcher
Tyringe-Bäcken,        2-1 i matcher
Värnamo-Vimmerby, 1-2 i matcher

---

Detta skulle göra att Tyringe och KRIF hamnar i den södra kvalserien, med t ex Halmstad och Västervik. Medan Motala och Vimmerby skulle hamna i den norra med Munkfors och Grästorp. Känns som riktigt bra slagläge för lagen från div2, speciellt för det laget av Motala och Vimmerby som kan dra det längsta strået då Munkfors verkar vara riktigt risiga i år. Misstänker också att Vimmerby gärna ser att Bäcken skickar ut Tyringe, det skulle öppna upp för derby mot Västervik i kvalet.

Edit: Sen ska man också betänka att det finns andra div2 lag som kan bli inblandade när det vankas kvalserier, då det är 12 lag från div1 och 16 lag från div2 totalt 28 lag som ska in i sex kvalgrupper. Detta gör att fyra av sex grupper kommer innehålla fem lag och två grupper fyra lag. Det brukar vara fem lag i båda de sydligaste grupperna, så inte alls omöjligt att Vimmerby skulle hamna i den allra sydligaste om mitt exempel skulle bli verklighet.

---

Allt detta är baserat på nuvarande tabellplaceringar. Det kommer givetvis att bli vissa förändringar och faktum är att dessa småförändringar kan helt avgöra vilka lag som faktiskt tar sig till kvalserien. Räkna med att jag återkommer med denna genomgång.

---

Nu ska jag till gymmet.

/#8

8 kommentarer:

  1. Det som jag tycker verkar vara mest fascinerande med din genomgång (om den skulle bli verklighet) är att det verkar vara bättre att bli fyra, istället för trea i den södra serien.

    SvaraRadera
  2. bloggen är underbar! fortsätt som du gör.

    tsos till ettan!

    SvaraRadera
  3. skriv lite mer utförligt om lagen tack (:

    SvaraRadera
  4. Ja det är fascinerande eller så är Bäcken bättre än vad jag tror och då spelar det ingen roll. =)

    Vet inte riktigt vad du vill att jag ska skriva om lagen? Lagen som jag mötte förra året Motala, Nittorp, Dalen och Ulricehamn har jag till viss del berört under hela våren och sommaren. Merparten av de övriga lagen har jag ingen direkt kunskap om. Det skulle bli väldigt mycket sitta på Elite Prospects och räkna upp vilka som gör mest poäng i de olika lagen, m.a.o inte speciellt givande om du frågar mig.

    Det kommer att komma mer om den andra serien, men mer då vi närmar oss PO.

    SvaraRadera
  5. Jo men du skriver ju bloggen på uppdrag av div2 då får du ju för fan lära dig om den andra serien också, jisses

    SvaraRadera
  6. Den ena bloggen vassare än den andra! Keep up the good work! Heja KRIF!

    SvaraRadera
  7. Tycker de står ofta att de är viktors egen blogg och ingen annans hur kan han då skriva på uppdrag av div 2? När den handlar mest om Åseda hockey och han själv? Vore de på uppdrag av div2 så borde de stå betydligt mera match analyser mm om matcher som inte Åseda medverkar i. Men jag kan ha fel. Tycker däremot att detta är bästa div2 bloggen men de är ju en helt annan historia.

    SvaraRadera
  8. Det är någon som har drömt. Jag skriver inte bloggen på någons uppdrag, utan för min egna skull.

    SvaraRadera