onsdag 30 juni 2010

Kvalen!

Sitter och kikar på Söderling-Nadal och inväntar att få sticka på träning. Alltid lika trevligt när det vankas Core. Glöm inte heller bort att vi ska prova ut dressar inför säsongen.

---

Fick en fråga om upplägget kring kvalet och jag ska försöka ge lite klarhet, dock reserverar jag mig lite, men så här har jag fattat upplägget.

---

-Lag 1-8 i de båda serierna går till play off1 mot div1.
-Lag 9-10 har spelar färdigt och är klara för spel i div2 säsongen 2011/2012
-Lag 11-12 får försöka kvala sig kvar mot div3 lagen.

---

Vinnaren av vår serie låt oss kalla dem
Kallinge/Ronneby kommer att ställas mot åttan i den norra serien, låt oss kalla dem Dalen.

1-8 (Kallinge-Dalen)
2-7
3-6
4-5
5-4
6-3
7-2
8-1


---

De lagen som placerar sig 5-8 i respektive serie t ex Dalen (åtta) börjar hemma och sen blir det två raka(om det behövs) hemma för det bäst placerade laget t ex Kallinge (etta).

---

Därefter väntar play off2 för segrarna i play off1 och då misstänker jag (nästan helt säker) att
Kallinge (som slog ut Dalen) kommer att ställas mot segrarna i matchen mellan fyran i norra serien vi kan kalla dem Rönnängs och femman i Kallinges serie, vi kan kalla dem Helsingborg. Segrarna i play off2, totalt fyra lag är klara för kvalserien mot div1.

---

Här kommer sex lag adderas, de två sämst placerade lagen i div1 E-F , plus att det kommer tillkomma ytterligare två div2 lag ifrån Värmlandsserierna. Alltså 10 lag i kvalet mot div1 fördelat på två serier, precis som det varit de senaste säsongerna.

---

Hängde ni med? Det som är nytt för i år är att förkvalsserien som tidigare legat efter play off matcherna nu är borta, vilket jag tycker är väldigt bra, för det har inte varit något rättvist system.

---

Lag 9-10 har som sagt spelat klart och lag 11-12 i respektive serie kommer att utplaceras i varsin kvalserie (totalt fyra serier). Efter att de fyra lagen blivit utplacerade kommer tre div3 lag adderas till varje grupp (totalt 12 lag) och segraren i respektive grupp kommer att spela i div2 säsongen 2011/2012.

---

Är det några oklarheter så var inte rädda att fråga i kommentar fältet.

---

För övrigt så tycker jag att det är bra att det nu är ändrat så att det bli åtta lag som går till play off. Hade ett samtal innan idag om att jag bara tycker så för att det är bra för oss i
Åseda, det är möjligt, men knappast därför jag tycker att det är bra. Det handlar mer om att hålla serien levande, att ge alla lagen något att spela för under hela säsongen. Nu kommer nian kunna drömma om play off samtidigt som man kan känna en rädsla för att hamna i ett kval för sin existens, man vill att alla matcher ska gälla något och man uppnår det bäst på detta sätt.

---

Speciellt i vår serie som många anser vara ganska mycket bättre och bredare än den norra kommer det bli väldigt viktigt om man blir fyra eller sexa. Räknar med att mittenlagen i vår serie kommer vara väldigt jämna.

---

Nu ska jag kika på tennis och käka lite innan träningen.

/#8

4 kommentarer:

  1. Underbart att du kunde klargöra hur det fungerade :) Och jag håller med dig om att det är bättre och gör varje match oerhört viktig, för placeringarna lär spela en mycket avgörande roll sen för kvalet. Det ska också bli kul att se hur Åseda och Nässjö kommer kunna hävda sig i kvalet som jag tror de har goda möjligheter att ta sig till

    SvaraRadera
  2. Hur går det med Lagbyggena i serien? nån koll på era så kallade derby-polare? hörde ngt om att custemo skulle till alvesta..?
    Bra blogg föresten. kul att de finns nån som sätter sig in i div2 hockeyn här i småland..

    SvaraRadera
  3. Någon grym forward på g till åseda?

    SvaraRadera
  4. Jodå lagbyggen rullar på i serien lovar en utförlig genomgång framåt augusti när alla är mer eller mindre klara med sina trupper.

    Japp han kommer vara tränare där, det är bara att sätta igång och läsa i bloggen från och med mars så kommer du hitta det mesta =)

    Vad jag vet är inte G på gång att skriva på =)Allvarligt talat så är vi 25 i truppen, men det är inte omöjligt att det kommer tillkomma ytterligare en forward.

    SvaraRadera