torsdag 24 juni 2010

Inför draften

Detta kommer att handla om vad JAG tror inför draften. Det är väldigt lätt att tro saker inför just NHL-draften, men att veta hur det slutar är helt omöjligt, vissa som man tror kommer gå i första rundan kommer knappt bli valda. Vissa spelare man knappt hört talas om kommer bli draftade och man kommer fundera på varför vissa Svenskar blev valda, då han som egentligen är bättre inte blev det. Mycket handlar om rollspelare och om att hitta guldkornen, i de sista rundorna så chansar lagen oftast ganska friskt vilket kan visa sig väldigt lyckat eller helt förkastat.

---

Två sanningar har länge varit kända inför draften 2010,
Taylor Hall kommer väljas som nr ett och Sverige kommer att få ett mellanår, då 92:orna inte håller lika hög individuell klass som 91:or och 93:or.

Blir det också så?

---

Få tvivlar väl på att den Canadensiska forwarden
Taylor Hall (född sent 91) kommer att gå som nr ett. 106 poäng på 57 matcher i grundserien eller 35 poäng på 19 matcher i slutspelet är imponerande siffror, 12 poäng på sex matcher i junior-vm är inte fy skam det heller.

Men,

---

Det har ju närmare draften man kommit stått allt mer klart att han kommer att utmanas av sin centrande landsman,
Tyler Seguin (född tidigt 92). Seguin blev aldrig uttagen till J-20-VM, dels för sin ungdom, men framförallt för att han exploderade under just denna säsongen, med 106 poäng på 63 matcher.

---

Dock känner jag mig väldigt säker på att
Hall kommer gå först i draften, då han nu förmodligen är mer färdig för NHL än Seguin, men många för-står-sig-påare nämner att Seguin har störst potential på sikt av dem båda.

---

Edmonton som har förstavalet lär därmed välja Hall och Boston som sitter på val två Seguin. Någon som borde hoppas på tvärt om är Linus Omark som lär få det kämpigt om han ska slåss med Päärjävi och Hall om en plats som vänsterforward i Edmonton. Det är också en av få saker som talar för att Seguin går först nämligen att Edmonton känner att de är i större behov av en center än av en vänsterforward.

---

Finns det någon utmanare till dessa båda?
Matt Duchene dök upp under förra året och sågs som en stor utmanare till de två som det pratats om under flera år Hedman och Tavares. I år finns dock ingen sådan spelare, dock rekommenderar jag er att lägga namnet Erik Gudbranson, en back från Canada som kan komma att gå riktigt långt. Alltid svårt att gissa vilket nummer som spelare kommer gå som (förutom de största namnen) men misstänker att Gudbranson kommer att gå mellan fyra-sexa någonstans.

---

Finland som hade en riktigt tung draft förra året har i år Mikael Granlund, stor talang som jag sett i aktion ett antal gånger. Han lär komma att gå 10-15 någonstans. Jag hade nog tagit honom ännu tidigare.

---

Den spelaren som jag är allra mest intresserad av är dock en forward ifrån
Schweiz, Nino Niederreiter. Blev sjukt imponerade av honom under J-20-VM där han verkligen var dominant och blev helt korrekt invald i All-Star Team i samma turnering. Sexa-Tia någonstans borde Nino , grattis till det laget som tar honom.

---

Svenskarna då? Ja de flashiga namnen som fanns förra året lyser med sin frånvaro. Namn som Adam Larsson och Gabriel Landeskog får väntat ytterligare ett år. Vad finns då att tillgå?

---

Jag vänder mig mot
Brynäs och konstaterar att det är de som är Sveriges hopp. Om någon Svensk går i första rundan så vore det än duktig skräll, men tre Brynäsare i andra rundan? Ingen omöjlighet. Där finns Johan Larsson som gjorde stor succé i J-18-VM i våras, Calle Järnkrok som är en personlig favorit och som lär komma att gå långt, men den som förmodligen kommer väljas först av Svenskarna är Ludvig Rensfeldt.

---

Att just
Rensfeldt lär gå först kan man fundera lite kring, personligen hade jag tagit Järnkrok före honom. Mycket handlar om att man i NHL ser honom som en spelare med potential att bli en ny Johan Franzén. Han har helt klart storleken för det och han producerar bra med poäng, men han är inte samma två-vägs forward som Franzén om ni frågar mig.

---

Efter de spelarna så tror jag främst på två spelare,
Skellefteå forwarden Oscar Lindberg och AIK backen Patrick Nemeth. Det totala antalet Svenskar skulle jag tippa på blir max 15, men då ska man också veta att det är helt omöjligt att tippa vilka som går och inte går i de sista rundorna.

---

Ett inslag från
Småland i form av Nässjö-produkten Jesper Fasth tror jag på. Vet att Jepsen kommer slå ett slag för en annan spelare, men jag väljer att lämna det namnet åt honom.

---

De 10 första lagen som väljer är,

1:a
Edmonton
2:a
Boston
3:a
Florida
4:a
Columbus
5:a
New York Islanders.
6:a Tampa Bay
7:a Carolina
8:a
Atalanta
9:a
Minnesota

10:a New York Rangers

---

Draften inleds 25 juni och avslutas den 26:e

---

Kan bli som så att jag uppdaterar detta inlägget lite senare, men just nu finns inte tiden.

---

Nu ska jag till
Markus.

/#8

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar