söndag 20 juni 2010

Tråkigt, tråkigt, tråkigt

Har haft en kämpig helg, då min bästa kompis förlovade sig i fredags, samt avsaknaden av förståelse igår då jag satt med datorn och hörlurar och tittade på fotboll hela dagen istället för att umgås och titta på bröllopet.

---

Limhamn värvar David Colléen från Pantern som har 10 div1 säsonger i bagaget, där merparten har spelats i Olofström. Ingen poängspruta i div1, men kan säkert göra sig bra i tvåan, samt att han har en hel del rutin.

---

Har kommit över grymt mycket intressant material inför draften. Ska bara hinna läsa igenom allt, sen kommer det komma upp här på bloggen. Ni kan i.a.f räkna med att genomgången kommer bli grundlig.

---

Sunne kräver Leksand på 200 000 för de stora talangerna Nicklas Svensson och Simon Mattsson. Detta eftersom de stod under kontrakt med Sunne Leksand kom och lockade över dem till sitt super-elit lag. En svår fråga, men de båda har tillsammans gjort två poäng i A-laget och de har båda bara spelat en säsong i Sunne. Det känns extremt mycket med 200 000 då. Skriv istället in en klausul att Sunne ska få pengar om spelarna t ex skulle nå NHL. Detta blir bara lite absurt och det är killarna som hamnar i kläm.

Hade de varit egna produkter och gått genom hela
Sunnes organisation hade det varit en sak, men nu då föreningen inte haft några egentliga utlägg för spelarna genom åren, känns det väldigt befängt.

---

Sen är det givetvis viktigt att pengar kommer längre ner i seriesystemet, men detta känns bara fel och girigt. Sen ska också givetvis kontrakt respekteras, men att hindra spelare att ta nästa steg i karriären kan aldrig vara bra, för någon.

---

Fotbolls-VM fortsätter att vara riktigt tråkigt (Danmark-Kamerun undantaget igår) och etiketten fotbollsmördare känns väldigt nära tillhands. Få kan nog uppskatta en taktiskt insats som mig, men det vi ser just nu är något helt annat. Det är ett lag som parkerar på egen planhalva utan någon som helst ambition att få ut något annat av matchen än kryss. Det är ett lag som vill vinna, men som inte är beredda att springa för det, mycket stillastående spel med väldig lite rörlighet i djupled. Matcherna blir statiska på ett sätt som de aldrig blir i världens bästa liga Premier League.

---

Jag har verkligen uppskattat taktiska triumfer genom åren, speciellt synliga har de varit i
Champions League, där en magisk Maldini, Hyypiä eller Ayala burit sina lag till taktiska triumfer, men då har det handlat om mittbackar i världsklass mot ett motstånd som försökt, rört sig och verkligen velat något med sin fotboll. Så ser det verkligen inte ut just nu, utan nu kan ytterst mediokra mittbackar stå och knoppa bort lite höjdbollar och se ut som en toppback.

---

Van Persie fortsatt blek igår, men med Van der Vaart till vänster om sig så blir också hjälpen noll och ingen.

---

Skönt att se
Bendtner göra mål, han kommer bli riktigt jäkla bra den där dansken..

---

John Terry hade verkligen framme motorsågen när han mötte den Engelska pressen idag. Mycket handlade om att England bara har två spelare som kan öppna upp ett försvar, Rooney och Joe Cole, den sistnämnda som verkar sitta fast i frysfacket hos Capello. En indirekt ganska uppfriskande och saftig skrapa till Capello, som om ni frågar mig tagit väldigt många konstiga beslut så här långt när det kommer till laguttagningen.

---

Nu ska jag käka lite.

/#8

4 kommentarer:

  1. Du kan inte är rätt person att såga ett defensivt tänk?

    Sen håller jag med dig om att de är sjukt om Leksand måste betala.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att jag har ganska mycket rätt att ha åsikter om det mesta. Det skiljer trots allt rätt mycket på vad jag vill ha ut av mig själv som spelare kontra vad jag vill ha ut när jag tittar på en match.

    De sakerna umgås inte på samma planet.

    SvaraRadera
  3. Har du någonsin haft fel?

    SvaraRadera
  4. Ja det har hänt någon gång, kan du specificera vad du menar?

    SvaraRadera