tisdag 7 april 2009

Förundran

Har börjat förmiddagen med att småbittra lite över det faktumet att jag måste plugga över påsken, hade varit skönt med ledigt iaf under helgen. Föreläsning i facillity planning under morgonen och den kursen är som natt och dag jämfört med den andra i management. Visst management är ett roligare ämne, men föreläsaren är också 10ggr bättre än i facillity planning.

Ibland förundras man över saker, t ex som idag när man går in i gästboken och läser att någon har väntat i 10-15 år på att styrelsen ska öppna plånboken. Om inte föreningen ska stå för det så kan man i alla fall ta in externa finansiärer. Vad det är för person som skriver det här kan jag verkligen förundras över. Man kan nog inte ha bättre sammanhållning i ett lag än i vårt. En stor anledning till detta anser jag vara att ingen i laget har betalt, inte ens förlorad arbetsinkomst och trots detta så är alltid alla och tränar. En förening som Åseda IF måste kämpa för att få hit spelare som vill spela här, och inte som är här för att tjäna pengar. Martin och Andreas Gustavsson är klockrena exempel på sådana spelare, de spelar i ÅIF för att de vill och de får inte en krona för det. Det gör också att de får en ökad acceptans i gruppen och smälter in betydligt bättre. Något annat som detta visar på är att man kan få väldigt bra spelare till Åseda utan att betala dem. Visst jag kan också ryckas med ibland och vilja se spektakulära nyförvärv, men då en liten fråga: vad händer inom gruppen om de som tjänar pengar inte är bättre en vissa som spelar gratis? Ska då alla ha betalt? Om man tar in för många utifrån och det leder till att ett par av de egna Åsedaspelarna slutar och trots detta så åker laget ur en högre serie, vad gör man då? Då står man där med skulder, få egna spelare i rätt ålder och ett sämre lag än tidigare. Man måste se till hur unikt det är att Åseda klarar av att ha så många egna spelare med tanke på storlek på samhället, jämför med Virserum och Lenhovda. Ska Åseda som förening överleva på sikt så måste det finnas 75% egna produkter, annars står man där med brallorna nere en dag.

Jag tycker också att vi visade på försäsongen och också i kvalet när vi väl blivit varma i kläderna att nuvarande lag håller för div2. Det är stor skillnad att komma nerifrån med div3 tempo mot att komma uppifrån med div2 tempo detta är som natt och dag.
Vi hade Alex, Witten, David, Rautio, Håkan, Ryssen, G, Krille, Ivar, Martin och Danne i årets lag som har spelat högre upp, 11st. Att Green och Koma klarar av att spela högre upp är jag övertygad om och jag är också ganska säker på att ett par till av oss klarar av det. Det jag vill säga med detta är att det inte behövs så mycket nytt som vissa verkar vilja få det till. Spelare som Markus och Emil är välkomna sju dagar i veckan och kanske en back till, men sedan tycker inte jag att det behövs så mycket mer för att ha ett komplett lag. Man måste leva i verkligheten och se utvecklingen på lång sikt och inte ryckas med och se till en enskild säsong.

Nu ska jag käka klart och sedan lite plugg innan det bär av till Gotland

/#8

4 kommentarer:

  1. Ibland förstår jag varför du aldrig blev något, trots att du var med i smålandslaget, du vågar precis som din pappa inte ta chanser. Du stannar alltid kvar i en tryggmiljö för att du är feg därför som du skriver som du gör, ibland måste man chansa om man vill något här livet..Jag vill se Åseda som ett topplag i div2 som hugger på en plats i trean, du verkar nöjda dig med att gå upp i tvåan..Vi måste ha en ny femma och det måste få kosta 20-30 tusen per spelrare

    SvaraRadera
  2. Vilka roliga kommentarer du får Victor. Shit vilken positiv Kille som skrev de där :)
    Skapligt påhopp ????
    Ja j a...
    är väll bara att Åseda tillsätter Mr Anonym som sportchef samt att han fixar 100 000 så har han ju sin femma :)

    Ha de gott & hoppas ni får div 2 platsen. De är ni värda..
    Mvh
    #21 Hcw-bloggen

    SvaraRadera
  3. Hehe jag vet, vissa har roligare liv en andra. Påhopp som kommer från anonyma personer rinner ju dock av ganska lätt.. Sen hela grejen med att jag aldrig tar några chanser, på ett sätt kan jag köpa det, jag kunde ha gått till Tingsryd när jag började gymnasiet, dock började jag i Vetlanda utan att känna någon i hela ettan, inte så tryggt. Jag flyttade till Växjö utan att någon annan jag känner gjorde det, inte heller så tryggt....Att betala 100000 för nya spelare kommer aldrig att hända i Åseda

    SvaraRadera
  4. Vilken juvel som har yttrat sig i detta forum, 20 - 30 000 per spelare, skulle vilja se den förening som kan hosta upp 100 lök i dessa dagar

    SvaraRadera