måndag 8 februari 2010

Plugg

Har haft en dag fullt bestående av det och vad kan passa bättre än att under en av rasterna blogga lite =) Fortsatt mycket att göra statistiken som ställer till det mest, även om det är ett minikaos i alla kurser just nu.

Annars sitter jag mest och funderar över logiken att jag har lite dåligt samvete över att jag inte bloggade så mycket förra veckan. Borde det vara så? Är det normalt? Jag hade skakat av mig känslan, men då dök det upp någon från Nässjö och bittrade lite över att föreningen inte skrivit något referat från matchen mot dem, men det står ju ett på hemsidan tänkte jag. Jag har ju faktiskt inte hunnit skriva, jag har ju faktiskt haft en vecka med bara skola, hockey och sen försökt äta och sova lite, men knappt hunnit. Eller är min blogg föreningens? Eller är min blogg bara min blogg? Ibland blir man väldigt fundersam över olika saker, men hur som helst så vann vi igår och det gör allt så mycket lättare idag.

Vi har dessutom fått ledigt idag efter den tuffa veckan. Då vi också hade en del skador och sjukdomar så fick vi i perioder i dessa matcher gå på ganska kort om folk. Att det bara blev två av sex poäng under veckan känns givetvis sådär, men samtidigt så mötte vi
Nässjö som kanske är seriens bästa lag efter jul och Boro som alltid vill vara bra mot oss. Känns inte som om de alltid vill vara bra annars. En gåta helt enkelt, tittar man på deras lag så borde de sopat hem serien utan problem, men då och då kommer det oförklarliga förluster. Trots det så känns de som det enda laget i serien som kan bli en allvarlig utmanare till en div1 plats. De har både bredden och spetsen, får de igång Palliser också så ser det riktigt bra ut.

Nittorp är bra nog framåt, men frågan är om målvakter och backar räcker till? Jag är lite skeptisk. Nässjö har ett bra kollektiv och åker förmodligen mest skridskor i serien, men jag sätter ett frågetecken för om de har spetsen? Vimmerby känns lite för trötta och oengagerade, men spetsen finns helt klart i laget.

De sista 10 raderna bygger bara på vad jag tänkt på när vi spelat mot lagen, det säger, om det nu säger någonting inte speciellt mycket. För att kunna ge en rättvis bild så måste man se lag och spelare betydligt fler ggr en de fyra jag har på mitt konto (sex
Vimmerby och Nässjö).

Det får mig att snubbla vidare i detta förvirrade inlägg, tänk på det jag nyss skrev. Alla är så snabba på att döma ut lag och spelare efter att man bara sett dem ett fåtal ggr. Det är väldigt missvisande många ggr. Man kan bara gå till sig själv och titta på hur olika man passar mot olika lag, om man spelar hemma eller borta. Är det då okej att säga att någon är dålig för att man såg honom två ggr hemma mot
Nittorp? Självklart inte, man kan ha den åsikten, men jag har lite svårt att ta den typen av åsikter på allvar.

Det är också där felet alltid uppstår hos supportrar när någon spelare värvas till en klubb. "Han har jag sett, han är värdelös". "Han har jag inte sett eller hört om han kan inte vara något att ha".

"Eller min favorit jag såg honom mot
Sundvall då var han kung, han kommer att dominera hos oss".

Alla åsikterna kan givetvis visa sig vara korrekta, men förmodligen gör det inte så stor skillnad om man sett någon ett par ggr.

---------------------------------------------------------------------------

Jag hann aldrig med några referat efter matchen mot Nässjö, så jag tänkte bjuda på några rader här. Mest för att det faktiskt verkar vara någon i Nässjö som gillar min blogg och man ska värna om sina läsare =)

Nässjö i onsdags, det var ingen jättebra match från vår sida. Vi hade problem med ett par saker, Nässjös omställningar, som vi så väl visste är deras starkaste sida och som vi pratat om innan matchen. Vi hade för dåligt med folk framför mål, även om "Gabbe" var riktigt bra så blev han lite onödigt bra. Det var också första gången vi stötte på Hellerstedt för säsongen och han gjorde fyra mål och hans roll i matchen ska givetvis inte underskattas. Han är vad Nässjö behöver (Gressel ovanligt blek), annars är de ett hårt jobbande lag med bra fart på skridskorna, men med Pontus i laget så får de en annan tyngd och ett bättre PP.

Spelmässigt är det en relativt jämn match, men vi gör fler misstag en
Nässjö och de gör mål när lägena uppstår. Det är så man vinner hockeymatcher inget konstigt med det.

Vi kändes lite tunga efter urladdningen i
Vimmerby och för dagen var Nässjö klassen bättre.

-------------------------------------------------------------------------------

Efter att jag helt missat Arsenals resultat de senaste två veckorna så ska de tydligen möta Liverpool på onsdag =) Ett Pool i form. Efter att ha varit riktigt under isen under december så har de ryckt upp sig ordentligt och skulle vid seger bara vara två poäng efter Arsenal. Vad håller på att hända? Ingenting egentligen, det som blivit uppenbart den sista tiden är att man kan vinna mot botten och mittenlagen utan en forward, men inte mot topplagen. Har man ingen forward som kan suga in bollar, låta laget andas, flytta upp, då vinner man aldrig mot United eller Chelsea. Sen gör det inget om man har en forward som utöver detta också kan göra mål.

Var är du
Van Perise? Jag ville förtränga faktumet, men när han gick sönder så gjorde säsongen till viss del det också. Nu ska säga att Arsenal har ett väldigt bra spelprogram kvar och har redan mött, Chelsea, United, Villa och Everton två gånger, det talar för att en andraplats skulle kunna vara möjlig. Att vinna känns som en utopi, det finns inte att båda lagen framför i tabellen ska tappa så många poäng, något av dem kanske, men inte båda.

Glömde nämna att man behöver en målvakt för att vinna matcherna mot topplagen också. Prio1 i sommar, måste för
Wenger vara en ny målvakt. Almunia hade sina förtjänster, men han är ingen målvakt om du vill vinna de stora matcherna.

------------------------------------------------------------------------------

Daniel Enestubbe tar idag upp en mycket intressant sak i sin blogg. Gällande om det är bra eller dåligt med tre lag från kronoberg i Allsvenskan. För Lakers ser jag bara fördelar, man har lite mer budget en Troja/Tingsryd, då det finns helt andra resurser i form av sponsorer i Växjö. Man har och kommer förmodligen fortsätta att ha ett bättre lag, därav kommer man allt som oftast vinna derby matcherna. Då kommer enda effekten för Lakers bli ökade publikintäkter som fyra extra derby skulle föra med sig.

Så kom igen
Tingsryd och Troja.

Nu ska jag plugga igen.

/#8

3 kommentarer:

  1. Tack! Välskrivet inlägg!

    SvaraRadera
  2. Det finns fler än Nässjö folk som gillar din blogg. Bästa div 2 bloggen, mest för att du skriver med viss värme och respekt om de andra lagen, sportsligt! Nu hoppas vi att Boro går upp och att Åseda säkrar nytt kontrakt. Ni är värdiga det, då ni spelar med stor frejdighet och med ett imponerande engagemang. Det är en viktiga ingridienser i hockey. Lycka till!
    Borosupporter

    SvaraRadera
  3. Tack så mycket för berömmet och lycka till:et =)

    Som alltid i kval så är det mycket tillfälligheter och lottningar som avgör, det blir att hoppas på det bästa.

    SvaraRadera