onsdag 17 februari 2010

Heja Björn

En guldserie när det begav sig. Ikväll imponerade verkligen Björn Ferry och det känns väldigt ovanligt att någon Svensk överraskar positivt och tar medalj på den nivån. Annars brukar det oftast handla om att leva upp till förväntningarna eller att prestationen blir sämre än förväntat.

Grymt imponerande!

---

Porto borta idag (ons), utan Gallas, Song, Eduardo, Arshavin och Almunia, som samtliga stannade hemma i London med skador. Inga större skador, men ack ett problem inför i morgon.

Hur har
Denilson tagit den senaste tidens kritik? För visst blir det han som tar plats med Diaby och Fabregas på mitten? Eller överraskar Wenger med att spela Eastmond eller Ramsey där istället? Nej Denilson känns ganska given, som ersättare till Song. Troligt lag imorgon, blir nog mer 4-5-1 imorgon istället för det vanliga 4-3-3,

Fabianski
Sagna-Campbell-Vermaelen-Clichy
Rosicky-Fabregas-Denilson-Diaby-Nasri
Bendtner

Så tror jag, men det kan även bli som så att
Walcott eller Eboue går in från start istället för Rosicky. Ett kryss hade varit bra, för att sen avgöra hemma i returen.

---

Idag inleds Play Off1 mot div1 och på torsdag Play Off1 mot div2. Jag kommer att skriva mer om de sistnämnda imorgon, nu kör vi lagen med div1 ambitioner.

12 lag gör upp om platserna i två olika förkvalserier med tre lag i varje. De två bästa i dessa serier, sammanlagt fyra lag går sen till kvalserien där även lagen från div1 ansluter.

Jag börjar med de två matcherna som jag inte har en aning om någonting i, utan bara baserar mina tips på vad jag läst, vad jag vet om olika spelare och vad det sunda förnuftet säger mig.

Skara-Tyringe, här handlar det om fyran från div2A (Göteborg) mot ettan från div2C (Skåne-Blekinge). Allt annat än att Tyringe går vidare skulle kännas konstigt. Dels för att de vann den förmodat svåraste serien? Dels för att de sitter på en mängd med div1 rutin. Sen har jag lite svårt att tänka mig att bredden håller jätteklass i Göteborgsserien. Tyringe är kanske det laget med störst chanser att nå div1 och här vinner man med 2-0 i matcher.

Helsingborg-Hanhals, känns helt omöjlig att tippa, trean från Skånetvåan mot tvåan från Göteborgstvåan. Helsingborg spelade förra året i div1 och man har hört och läst mycket rykten om risig ekonomi. Det finns en del div1 rutin i laget, men samtidigt så tappade man också tungt efter degraderingen i våras. Hanhals har jag väldigt dålig koll på, men har nog en bra chans här. 2-1 till Hanhals blir mitt tips (min chansning).

Sen till de fyra övriga matcherna, här har jag en fördel då jag sett minst ett lag i varje möte under säsongen =)

Vimmerby-Grästorp, en match som känns som stjärnornas krig. Carl-Johan Svensson och Roman Bilek i Grästorp, mot Fredrik Jaensson och Erik Johansson i Vimmerby. Grästorp vann Göteborgsserien och måste ses som favoriter här, men samtidigt känns det som om att Vimmerby inte fått ut allt i laget så här långt, får man det här har man nog en riktigt bra chans. 2-1 i matcher till Grästorp blir tipset, mycket beroende på att Vimmerby varit direkt svaga på bortaplan under säsongen.

Nässjö-Limhamn, jag tror inte Nässjö överlever den här matchen. Mest för att jag har svårt att se att spetsen räcker när det blir riktigt tätt och chanserna färre. Man har Hellerstedt och Popanicic, men jag tror inte att det räcker. Limhamn borta vet jag själv hur omöjligt vi har haft det i diverse kval, nu är det på en annan nivå och många spelare är utbytte, men jag tror att Nässjös säsong slutar här. 2-1 till Limhamn i matcher.

Rönnäng-Boro, då jag har skrivit flera gången att Boro har en ganska bra chans att ta klivit upp i div1 med nuvarande lag så kan jag inte tippa något annat än att man vinner här. Laget var riktigt nära att gå upp förra säsongen och nu känns laget bättre på alla positioner, även om Albinsson är borta. Det lilla jag vet om Rönnäng är att deras bästa poängplockare Matt Bothwell åkt hem till USA och missar matcherna. Boro går vidare med 2-0 i matcher.

KRIF-Nittorp, den klart intressantaste matchen. Något måste vara fel i Kallinge, med den spetsen och de offensiva krafter man sitter på i laget som Robert Burakovsky, Teemu Koskinen, Mikko Palotie, Nicklas Sjöström, Jonas Lönn och Jimmy Lindtröm borde göra laget överkvalificerat för att spela i div2. Nu har inte alla dessa spelare varit i föreningen hela säsongen, men hade det funnits någon balans i laget så borde man gå upp till div1. Jag har hela säsongen pratat om Nittorp som laget med seriens bästa offensiv, nu möter de ett lag med bättre offensiv än sig själva. Dock så måste man sätta jättestora frågetecken framför KRIF:s förmåga att spela som ett lag? Har man backar och målvakter som håller? Med de forwardsen man har så borde man ha råd att släppa in fem-sex mål varje match och trots det vinna. Nu ställs man mot Jimmy Lund, Jonas Nilsson och Mikael Thomasson, spelare som kommer att producera även här. Det är lite svårt att tippa den här matchen, oavsett vilka som åker så får man se det som ett stort misslyckande. Då båda lagen saknar lite balans i lagen så säger jag att KRIF tar sig vidare med 2-1 i matcher.

Nu ska jag ladda för Canada-Norge.

/#8

4 kommentarer:

  1. Nu är det så här att Vimmerby haft som mål div1 hela säsongen, de har gått på spalåga hela serien och kommer nu att blåsa över Grästorp, som är ett lag som handlar om två-tre spelare.

    Bra blogg annars, men lämna tippningen åt oss som vet.

    /Hansson

    SvaraRadera
  2. Ja du Hansson, då är det väl bara upp till bevis. Kan jag läsa Victors text riktigt så är det väl "HANS TIPS"........

    SvaraRadera
  3. Ja ja vi får la se vem som skrattar högst ikväll, då VH leker hem första matchen.

    /Hansson

    SvaraRadera
  4. Vi får väl i vilket fall som önska er lycka till!

    SvaraRadera