tisdag 16 februari 2010

Bra fart

Sitter och läser lite om olika mätverktyg, hur man på bästa sätt ska mäta människans effektivitet och hur man använder dessa siffror för att faktiskt utveckla arbetsätten. Spännande? Jag tycker nog det.

Igår genomförde vi en av säsongens jobbigaste träningar och det var riktigt bra fart träningen igenom. Det är det viktigaste nu att vi klarar driva tempot på ett bra sätt med 15 dagar till nästa match. Vi körde väldigt mycket tempo och kamp igår, det märks att vi gett oss fan på att vi ska hänga kvar i tvåan.
Martin var med på isen igår, körde mycket skridskor i sin gula tröja och även om han inte kan skjuta just nu så är det väldigt viktigt att han kan hålla uppe drivet i åkningen och inte tappa för mycket, förhoppningsvis kör han för fullt på fredag. Även Markus är på gång mer och mer med sin rehab och lär vara tillbaks nästa vecka. G kommer att träna på onsdag.

Det är riktigt viktigt att alla snart är tillbaks i träning och att vi verkligen kan ladda på med bästa tänkbara lag på träningarna.

---

Någon efterlyste att jag skulle utse seriens bästa spelare. Det känns lite svårt då man inte sett spelarna i rätt utsträckning. Sen ser man matcher väldigt annorlunda när man spelar själv, det är inte direkt som så att man sitter och fokuserar på motståndarnas spelare, utan mest på sitt eget spel. Nu när jag har ryggen helt fri så kan jag köra =)

Om vi börjar med målvakterna så var det faktiskt ganska enkelt att välja de tre bästa. Backarna mer eller mindre omöjligt då, det finns ett par som är riktigt bra, men färre som verkligen sticker ut. Forwardsen blev även dem ganska självklara då ett par spelare verkligen sticker ut.

Årets Målvakt(er)

1:a
Christian Skoog, Boro: Kanske ett tråkigt val, men för mig helt självklart, då han helt enkelt varit bäst. Sen vet man av hävd att han bara kommer bli bättre och bättre.

2:a
William Rahm, Ulricehamn: Den förstemålvakt som släppt in minst mål i serien och han var dessutom riktigt bra i merparten av matcherna mot oss.

3:a
Gabriel Popanicic, Nässjö: En av, om inte den största anledningen till att Nässjö slutade trea ska givetvis in på den här listan.

Bubblare, finns ingen som egentligen var nära att utmana topp tre.

Årets Back(ar)

1:a
Christian Widéen, Vimmerby: Jag vet att han inte spelat hela säsongen, men att han är bäst tycker jag är ganska självklart. Bara en sådan sak som att Vimmerby gick mot en fiasko säsong, då hoppade Widéen med och efter det var play off platsen aldrig hotad.

2:a Kirill Kolpakov, Boro: En riktigt bra back som mot oss varit bra både offensivt och defensivt. Finns flera bra backar i laget men Kirill har var varit bäst.

3:a
Mattias Karlsson, Boro: Kanske mest för att han var riktigt überbra bra mot oss senast, eller för att han alltid varit en favorit. Kanske började säsongen lite knackigt, men har för varje match jag sett honom vuxit och blivit allt bättre.

Bubblare, här skulle jag vilja nämna spelare som
Magnus Tofgård, Dalen. Tuomas Tikkanen, Motalas bäste finne. Andreas Schultz och Martin Modigs, Vimmerby. Juho Autio, Boro. Hur länge spelar Oskar Sundhall i Nässjö? Alexander Karlsson, Åseda, som varit vår bästa spelare efter jul.

Årets Forward(s)

1:a
Thomas Josefsson, Boro: Ingen har dominerat mer mot oss i någon match, än vad Thomas gjort i vissa av dem. 34 mål imponerar och han lär få ett par erbjudande från div1 om inte Boro tar klivit upp.

2:a
Jimmy Lund, Nittorp: Ett ruskigt driv och alltid inblandad i det mesta när Nittorp spelar, kanske tappat lite fart andra halvan av säsongen? Men helt klart en av seriens bästa forwards.

3:a
Fredric Jaensson, Vimmerby: En spelare som man absolut inte uppskattar på isen, men man kan inte bortse ifrån att han är en av seriens absolut bästa forwards.

Bubblare,
Pontus Hellerstedt, Nässjö, hade med mer matcher varit riktigt nära att gå in topp tre. Dennis Pettersson, Motala och Erik Johansson, Vimmerby är också två spelare som jag är svag för. Henrik Klouman, Boro har också varit riktigt bra. Jonas Nilsson, Nittorp och sen kan man inte bortse ifrån Michael Rosells, Dalen, första halva på säsongen innan han gick till Mjölby. Johan Hult, Dalen och Fredrik Eriksson, Linköping håller båda bra klass fortsatt.

Jag har säkert glömt spelare i alla kategorier, men det tar jag. Vissa spelare kanske är med felaktigt, men som sagt jag har mött alla fyra gånger, det är utifrån det jag valt spelare.

---

Grym kväll i
OS igår. Kallas seger i all ära, det kändes ganska väntat på förhand att hon skulle komma topp tre. Självklart är det imponerande att i sitt första OS vinna guld. Gillar också att hon vågade gå ut hårt och leda hela vägen, men trots allt så var herrloppet mer intressant även om avgörandet blev sådär. Hellners kamp om först guldet och sen medaljerna. Johan Olssons felåkning i slutet, vad hände där?

Ska snart iväg till
Alvesta och Finnveden

Nu ska jag plugga vidare.

/#8

3 kommentarer:

  1. Trodde det skulle bli lite liv här angående vilka du tagit ut?

    Personligen tycker jag det är märkligt att spelare som Gresell och Bergqvist inte nämns?

    SvaraRadera
  2. Ja jag trodde nog också att det skulle bli lite livat i.a.f :S

    Gällande de två du nämner så är de bra, men inte tillräckligt bra om du frågar mig. Det är alltid en smak sak. Har man sett "sitt" lag 20 gånger under säsongen så har man säkerligen helt andra åsikter.

    SvaraRadera
  3. Thomas Josefsson given som forward enligt mig.

    Toftgård lika given som back enligt mig.

    Gresell oerhört överskattad anser jag, det finns många spelare i varje lag som kan pluppa upp i sekvenser eller i vissa matcher, men bara ett fåtal som dominerar flertalet matcher.

    SvaraRadera