lördag 13 februari 2010

Lördag

Sitter i soffan efter att ha tuggat i sig ett par frallor, fint det =) Borde vara trött, men är inte det. Kikade på Pittsburgh-Rangers inatt då sexan hade den goda smaken att vi en match från NHL. Matchen var väl egentligen sådär, och mycket av farten man ibland blir bortskämd med från NHL saknades. Crosby blixtrade dock till ganska många gånger och visade att han är bäst. Ja jag tycker att han är bäst, Ovechkin skulle många andra hävda och ja han är ruskigt bra, men jag skulle hellre ha Crosby i mitt lag, mer av en lagspelare och trots det en förmåga att göra mycket mål, inatt nådde han 40 mål för första gången i karriären. Man ska inte heller glömma att han är 87:a medan ryssen är 85:a.

---

Vår träning igår, var lite blandad, mycket slarv inledningsvis, men sen bättre och bättre. Var stor humor under övning tre, vinkelskott. Tror att halva laget fortfarande inte har fattat hur den gick till. Tillslut tog dock alla tag i det och gjorde en bra träning av det. Markus, G och Martin saknades igår och kommer inte att spela imorgon, även Alex missar matchen imorgon. Det gör att vi tvingas till lite ändringar i formationerna och det är givetvis inte optimalt så här nära kvalet. Utgången imorgon är väldigt viktig, vi skulle må väldigt bra av att gå direkt till kvalserien och på så sätt få en chans att få tillbaks alla spelare. Jag måste faktiskt säga att jag är dåligt påläst och inte har en aning om vad som skulle gälla om t ex vi och Dalen hamnar på samma målskillnad? Gäller då flest gjorde mål? i så fall blir Dalen sjua, i alla andra fall vi.

Dock gäller det att vi gör vårt, vinner vi vår match så har vi ett bra läge på sjundeplatsen, något annat kan vi ju faktiskt inte påverka.
Finspångs tränare Roinne Asp säger följande inför matchen imorgon.

---

Ledigt för
Arsenal i helgen, då det är FA-cup helg. Det kan säkert komma och visa sig att det var bra att åka ut ur cupen, men just idag och imorgon så känns det inte så bra att veta att Arsenal åkt ur. För ska man vara helt ärlig så var det förmodligen där den realistiska titelchansen fanns.

Fortsatt mycket prat om
Chamakh trots att transferfönstret är stängt. Rykten snackar om att han har signat ett pre-contract, men jag tror som vanligt ingenting. Varför skulle jag? En spelare som jag sett spela två gånger. Vem han är eller hur bra han är, har jag ingen aning om. Även om jag gillade det jag såg.

Porto borta på onsdag, första åttondelsfinalen i Champions League. Viktigt, viktigt. Arshavin kommer med stor säkerhet att missa matchen, tungt, men ännu tyngre är faktumet att Song också är osäker på spel. Arsenals dilemma idag är att det bara finns tre spelare som är i form och tillräckligt bra på mitten, faller en ifrån så uppstår hål direkt.

---

Mora hemma imorgon, i säsongens så här långt viktigaste match, förlust och serien blir riktigt tät, en vinst kan ge ett visst utrymme. Det kommer också att behövas då ett par riktigt tuffa matcher väntar och med två riktigt formtoppade lag i Malmö och Almtuna på jakt. Hade inte haft något emot att vara på plats i Växjö ishall imorgon.

---

OS har börjat, känner mig inte jättetaggad ännu, beror det på tidsskillnaderna? Det är inte så lite man längtar efter de två kommande OS-turneringarna, i London och Sotjii.

Självklart ser jag fram emot denna turneringen också och framförallt hockeyn.
Crosby-Oveckhin är en final som alla som gillar hockey vill se. Det är alltid lika häftigt när de två möter varandra och det känns faktiskt som om det kan bli så iår. Även om turneringen är uppbyggd på ett sådant sätt att de kan stöta på varandra mycket tidigare.

Men
Sverige då? Ja jag både tror och inte tror på laget, går man efter pappret så skulle en tredjepris match mot USA vara det rimliga. Det är också mer troligt att just USA skickar ut Ryssland eller Canada, än att Sverige gör det. Det finns lite för mycket frågetecken, så som Kronwall? Modin? Holmström? Forsberg? Vad är statusen på dem?

När det begav sig i
Turin senast, trodde jag verkligen på Sverige som vinnare. Vår dåvarande tränare och Växjö Lakers nuvarande assisterandetränare, Fredrik Hellgren, skrattade åt mig och undrade i princip om jag fanns på riktigt. Då fanns Mats Sundin i laget, jag har aldrig och kommer med största sannolikhet aldrig uppleva en större landslagsspelare en Sundin. Jag har svårt att se vem i dagens landslag som ska lyckas växa sig större en i sitt klubblag? Kunna bära upp ett lag och alltid leva upp till förväntningarna i varje match. Det finns inte.

Blir det ett brons så är det riktigt bra gjort.

Nu ska jag ner till stan ett varv.

/#8

1 kommentar:

  1. Ryktet säger att Motala kommer att åka till match utan alla sina utländska spelar plus kaptenen och poängkungen Dennis Pettersson! Kommer att spela in ca 6-8 juniorer!

    SvaraRadera