måndag 28 december 2009

God fortsättning!

Bloggen tog lite julledigt, med all rätt om ni frågar mig =)

Lever just nu i ett kollektiv, bestående av fyra personer, då
Maria också flyttade in igår =) Dock så kommer Markus med sambo att flytta om dryga två veckor. Sen blir man vuxen på riktigt =)

------------------------------------------------------------------------

Igår tränade vi igen och det var en riktigt bra träning, hög fart och vi var 20 utespelare på plats vilket inte alltid är en självklarhet i jultider.
David och G tränade inte, men iaf G kommer att träna idag.

Jag körde med hel utrustning igår och det kändes okej, hoppade över en kampövning annars körde jag allting, men den riktiga comebacken känns en bra bit bort. Dock är nyttigt att vara med på isen och köra på för att behålla känslan och flåset något sånär.

--------------------------------------------------------------------------

Man satt nästan och tyckte lite synd om
Tjeckien i lördags, 10-1 trots att Sverige slarvade något kopiöst stundtals, men de målen Sverige gjorde var helt sjuka, ett par var dock riktigt snygga. Igår mot Österrike såg matchen ut lite som förväntat även om det var lite onödigt att släppa upp dem till 3-3. Tycker att Oliver Ekman-Larsson och David Rundblad har varit bäst i Sverige så här långt. Imorgon blir det mycket tuffare då Ryssland står på andra sidan.

---------------------------------------------------------------------------

Det stora igår var annars Bengt-Åkes uttagning av OS -truppen. Jag gillar inte riktigt att han plockade ut åtta backar, då t ex Forsberg är ett stort frågetecken, att då bara ha 12 forwards känns som en liten chansning. Att Hörnqvist kom med gillar jag också, då han gått bra på slutet, jag trodde inte att han skulle komma med. Det visade att gamla meriter inte var allt, till man läste, Fredrik Modin.

Vad han gör i laget förstår jag inte riktigt? Är han med som ledare? Räcker inte
Lidström, Alfredsson och Zäta till där? Ska han spela PP? Istället för vem? Sedin, Sedin, Bäckström, Zäta, Holmström, Alfredsson, Loui och Foppa måste ju gå före honom varje dag i veckan. Ska han brunka? Med den grymma farten han har visat upp sista säsongerna i Columbus efter alla skador?

Man hoppas så klart att man har fel, men jag hade inte ens tänkt tanken att han skulle vara med, hade nog 15-20 ytterforwards före honom om inte mer.

Modin har ett par uppsidor också givetvis, han har ett av världens hårdaste skott, han kommer att ta en plats i fjärdekedjan utan gnäll, men trots det så hade jag inte tagit ut honom.

Jag är inte jätteförvånad över att
Magnus Johansson kom med och kan till viss del köpa det, men jag tycker att han inte riktigt har hållit måttet i semi/final i de olika VM-turneringarna. Före de matcherna har han många ggr varit bäst i laget, men sen haft det tuffare när matcherna har blivit tuffare. Nu har Sverige en avsaknad av rightbackar och därför är det bra att Magnus är med, men jag hade nog hellre sätt Strålman.

I övrigt så finns det så klart inte så mycket att ha åsikter om laget är till många och mycket det förväntade. Ska dock bli väldigt intressant att se hur femmorna kommer att se ut i slutändan.

----------------------------------------------------------------------------

Träning ikväll igen och vi kommer att köra idag, imorgon och på onsdag, sen tar vi ledigt på nyårsafton och nyårsdagen. Efter det tränar vi på lördag och sen Alvesta borta på söndag. Förutom mig så är det Danne och Gabor som är borta med skador, den exakta statusen på dem vet jag inte riktigt.

------------------------------------------------------------------------------

Tycker fortfarande att det är fel att Finspång kom undan så billigt med att de uteblev från matchen mot Boro. Ett ev krav på att alla lagen som spelar i div2 måste ha ett J-20 ställer jag mig bakom fullt ut. Om det blir verklighet eller hur långt fram i tiden det ligger vet jag inte, men jag gillar förslaget. Det är illa när lag uteblir till matcher i div3, men i div2 ska det bara inte få förekomma.

--------------------------------------------------------------------------------

Stark seger av Lakers igår, Almtuna ser utan tvekan ut att vara det jobbigaste laget i hela allsvenskan att spela emot. De checkar hårt över hela banan och krigar på riktigt bra, hade de haft lite mer spets så hade de varit på väg mot kvalserien med riktiga stormsteg, nu kan det fortfarande bli så, men vägen blir lite svårare.

Dock riktigt skönt med seger direkt efter uppehållet och just nu, då
AIK är på väga att vika ner sig så verkar det bli en kamp mellan fura lag vilka som kommer ta de tre första platserna, Leksand, Mora, Lakers och Malmö. Jag tycker av det lilla jag har sett att Mora borde bli fyra, men som sagt så har jag sett för lite matcher för att säga det med mycket tyngd bakom.

--------------------------------------------------------------------------------

Det bästa som hände i Sportväg igår var dock utan snack att Arsenal-Villa slutade 3-0, efter Fabregas blivit inbytt i andra halvlek, gjort två mål och sen slagit upp sin gamla skada som gjorde att han inte startade matchen. Att vinna mot Aston Villa med 3-0 är riktigt starkt, då de säkerligen kommer att slåss med med City om fjärdeplatsen (var det någon som sa Tottenham, haha) långt in i maj. Jag såg tyvärr inte hela matchen igår, men har nu kikat på nästan hela reprisen. Att Arsenal vinner är helt rättvist, det borde ha stått 1-0 i paus, att matchen sen slutar 3-0 låter nog lite bättre än det egentligen var, men att det var en rättvis seger är helt odiskutabelt.

Diaby vilken stjärna han varit de två senaste matcherna, det man väntat på i ett par år verkar hända just nu, Diaby håller på att bli den lite mer offensvia varianten av Viera som man alltid hoppats på. Igår var han starkt i kroppen och malde ner Villas väldigt starka mittfält tillsammans med Song, som alltid är bra.

Vermaelen!

Snälla
Wenger förläng med Gallas nu, han har knappt aldrig varit bättre en denna säsong, kontraktet går ut till sommaren, jag ser gärna två år. Helt ordinarie nästa säsong och tredje valet om två år.

Bara fyra poäng efter
Chelsea, trots en match mindre spelad, det kan bli riktigt roligt det här, hade Van Persie inte varit borta så hade Arsenal varit i topp nu. Det är också där den lilla lilla oron finns, kommer Arsenals anfallare att räcka till för att vinna ligan? Jag hoppas och tror det, men är inte helt säker.

---------------------------------------------------------------------------

Nu ska jag ner och speka i förrådet ett par varv.

/#8

1 kommentar:

  1. Nene utan Van Persie är guldet kört, come on United.

    Gillar verkligen denna bloggen, hoppas du orkar fortsätta skriva, så här mycket och bra

    /Martin Josefsson

    SvaraRadera