tisdag 21 juli 2009

Tippning

Har haft två kanon dagar här på ön. Det har varit utflykter, middagar på restaurang båda kvällarna. Inte mycket att klaga på. Det finns faktiskt inte mycket som är bättre en middag ute. Igår blev det en riktigt finfin blodig biff på Bolaget, flådigt värre.

I hockeyvärlden är allt mer eller mindre öde. Alla går och väntar på augusti och ispremiärerna. Det finns ett par lag som ska ha in ett fåtal spelare till. Då det är så dött så tänkte jag roa mig med att tippa allsvenskan idag =) En allsvenska som kommer att bli tätare och tuffare en någonsin

1
Leksand: Som vanligt är de favoriter och som vanligt har omsättningen varit hög. Jag tycker att man har förstärkt upp målvaktssidan, då Eddie Läck inte varit mannen att ta upp laget. Leinonen är bättre och är kanske den bäste målvakt jag har sett i allsvenskan? Han var magiskt bra under sina år i Oskarshamn, liten varning för åldern. En frisk Peter Nordström är fortfarande en av Elitseriens bästa spelare vilket han visade i slutspelet. Lotvonen är en klassvärvning från Timrå. Patrik Carlsson en av Växjös bästa ifjol och en kommande Elitseriespelare, är en annan bra värvning. Personligen kommer jag sakna Morten Green som går till Malmö. Leksand vinner serien och tar sig också upp till Elitserien, de har en bättre sammansättning på truppen iår.

2
Aik: Har i princip fått behålla allt de ville och kryddat med tvillingarna Ahlström och Richard Gynge tre offensiva klassvärvningar. Har ett riktigt bra lag, frågan är dock hur de ekonomiska problemen kommer störa laget. Blir det besparingar på material och resor mm. Småsaker som är så viktiga för att få till en bra slutprodukt. Man har dock ett riktigt bra lag med Tärnström i spetsen och lär bärga andra platsen i serien. Heino vacklade lite i kvalserien förra säsongen, kommer han upp bättre iår så kan det bära riktigt långt. Johan Ryno har lämnat, men det verkar fattas något där för att han ska få ut sin fulla potential som han visade upp i Oskarshamn, så det blir inget större tapp.

3
Växjö: Att Bois och Saviano är tillbaks är sjukt stort, något jag aldrig trodde skulle hända. Trodde att båda skulle kunna etablera sig på en högre nivå, men ingen är gladare en mig =) Nicklas Rahm hoppas jag inte är på väg utför, håller han fortfarande klassen så kommer han ge Växjö två riktigt starka PP linor. Att McNevin, Lundbohm och Rosen är kvar är viktigt och överraskande. Häftigast iår kommer det dock att bli att se Hjalmarssons och Josefssons fortsatta utveckling. De kommer utgöra en grymt bra tredje lina. Carlsson och Helmersson är tunga, men ersatta tapp. Säsongens två stora frågetecken som måste bli utropstecken om laget ska ta en direkt plats till kvalserien är. Statusen på allsvenskans bästa målvakt Viktor Fasth efter sin korsbandsskada? Samt hur bra håller centrarna? Jag tror dock på en tredjeplats.

4
Almtuna: Förra säsongens stora överraskning. Inget lag åkte mer skridskor eller checkade högre, de var sjukt jobbiga att möta. Till denna säsongen har de förstärk laget, inget snack om saken. Tvillingarna Berlin vet jag inte så mycket om, de har dock gjort sjukt mycket poäng i div1, behöver inte säga jättemycket. Robert Kimby och Olof Mårs däremot är två riktigt bra offensiva tillskott, som kommer producera bra med poäng. Fredrik Sandgren och Elias Fälth är två puckskickliga backar som kommer stärka upp PP spelet. Att man tappar Ribbenstrand till Västerås tycker jag bara att man ska vara glada för, man vet liksom aldrig vad man får av honom. Almtuna kommer slåss om en direktplats till kvalserien.

5
Västerås: Redan femma tänker ni kanske? Jag tänker snarare att de inte är så mycket sämre en förra säsongen och då har de ännu inte värvat klart. Visst Ahlbrant och Olausson är riktigt tunga tapp, liksom Juhlin och Fälth. Dock har man äntligen insett en sak, backarna har inte varit bra och tunga nog för att gå upp i Elitserien. Här har man hämtat in Helmersson och visst jag sågade Ribbenstrand, han är en säkerhetsrisk, men tung det är han. Valdix blir lite bättre för varje säsong, Johansson och Eriksson kommer vara riktigt bra allsvenska spelare. Med någon mer klassvärvning så ser laget bättre och jämnare ut en ifjol. Det som kommer avgöra deras öde är om spelarna som kan avgöra de jämna matcherna kommer att finnas? Kan hamna allt mellan 3-8 beroende på vilka de sista spelarna in blir.

6
Malmö: Morten Green har under flera år varit allsvenskans bästa center, enligt mig, riktig klassvärvning. Håller sig Kim Staahl skadefri så kommer han också att vara riktigt bra. Det finns mycket kvaliteer i laget, men jag tycker att det bara räcker till två riktigt bra femmor. Bredden saknas för att nå kvalserien. Dock tror jag att man kommer kunna bärga en play off plats. Don Maclean blev efter jul lite av en favorit och han tror jag kommer saknas rätt mycket i laget.

7
Mora: Här saknas ännu ett par pusselbitar och jag tror inte att man kommer fylla ut dessa med dussinlirare. Dock känns det som om laget kan komma allt mellan 6-10. Martin Johansson och Mikael Zettergren är två riktigt bra allsvenska spelare som kommer plocka poäng åt Mora och äntligen blir Lars Johansson förste målvakt. Det händer väldigt mycket i och runt laget. Precis som alltid är spelaomsättningen hög och till iår har även Simons klivit av skutan. Man bygger nytt och yngre, vilket känns intressant dock tror jag att det blir med ett nödrop som play off platsen säkras.

8
Troja/Ljungby: Jag skulle vilja ha Troja toppsju, men marginalerna är små och serien jämnare en någonsin, känns också som ett lag som kan komma allt mellan 6-10. Det jag saknar i Troja är Olof Mårs ersättare. Andreras Sundin är likartad i spelstilen, men kommer nog inte kunna producera lika mycket poäng. Troja blir åtta p.g.a detta. Backsidan ser lite bättre ut en förra året och om Bengtsberg fortsätter sin utveckling, så kommer jag få äta upp att jag tippar Troja utanför play off.

9
Björköven: Väldigt svårt att placera detta lag. Tycker att de underpresterade ganska mycket förra året. Dock ska man komma ihåg att få lag tappat så många spelare till högre serier de senaste åren så det var kanske inte så konstigt. Eetu Qvist är en klassvärvning, som blir en perfekt förste center. Fredrik Öberg vara kanske seriens störste besvikelse förra året? Kan han komma upp till iår eller är han slut? Lyfter han sig har Löven två riktigt vassa centrar. Aki Heino är bra, men ojämn, faktiskt en spelare jag inte sörjde att Växjö tappade. Laget känns ihåligt och jag tror inte på play off, men kan nå dit om man har stolpe in hela säsongen.

10
Örebro: Då de är nykomlingar borde man tippa dem till play off (Troja och Borås de senaste två åren) men jag tror inte riktigt på det. Målvaktssidan ser stark ut, med antingen Owuya eller Riderrwall. Forwardssidan tycker jag också ser bra ut, med många spelare som kommer bidra. Finns det för få matchvinnare? Hur bra är Matzka och Holma? Håller backsidan? Laget är för bra för att behöva kvala, men jag tror inte på play off, dock lite samma som Löven, om allt studsar deras väg kan det bli play off. Det finns 10 lag som kan gå dit och som ser bättre ut en övriga.

11
Borås: Det finns stora frågetecken i laget tycker jag. Forwardssidan ser bra ut, men målvaktssidan och backsidan känns inte bra. Truppen är inte klar och den lär fyllas ut med lån från Frölunda. Hur bra är Erik Andersson? Vi lirade ihop i samma femma i smålandslaget, så jag hoppas att hans kropp har återhämtat sig för det finns så mycket i den kroppen. Alexander Bergström och Rasmus Eriksson är två bra värvningen, men tyvärr forwards. Forwardssidan är för bra för att laget ska behöva kvala sig kvar.

12
Sundsvall: Detta gnetlag som alltid slutar bättre en man på förhand tror. Mycket för att man är så pass starka hemma i Sundsvall. Man har i princip identiskt lag som förra året. Det gör att man förmodligen kommer hamna 12. Förra året räddades man mycket av den fina starten. Iår får man det lite tuffare, men man slipper kvala.

13
Oskarhamn: Före värvningen av Sjödell-Wiklander var det plats 14 som gällde, nu räcker det till plats 13 och ett nervpirrande kval mot Tingsryd. Laget har blivit lite sämre för varje år. Nu är det snart kört. Hade Nybro haft ett bortaspel hade Oskarshamn legat pyrt till redan förra året. Man har många riktigt tunga tapp och inte lika många bra ersättare, Qvist, Gynge, Waldix och Persson och bara Wiklander ersätter en av dem rätt av.

14
Bofors: Laget känns väldigt profillöst och det saknas pengar till förstärkningar. Laget blir lite sämre för varje år. Andreas Sundin är inte ersatt enligt mig. Vem ska vinna matcherna år Bofors? Man har en riktigt intressant målvakt i Andro Michel, men att lägga över allt ansvar på en så ung målvakt känns lite väl tufft. Bofors lär få kvala sig kvar, frågan är om man överlever ett kval?

Orkade ni läsa allt? Det tog sina timmar att skriva detta =)

Nu ska jag kika på Touren.

/#8

2 kommentarer:

  1. Jag har en kusin som bloggar om Hockeyallsvenskan här: http://www.sr.se/sida/gruppsida.aspx?ProgramId=2688&grupp=8886
    Jag tipsade honom om din blogg, så du får väl se om några av dina analyser dyker upp på radiosporten :-)

    SvaraRadera
  2. Hehe, om man ska bli rikskändis så får man börja ta tag i bloggen igen =)

    SvaraRadera