söndag 23 maj 2010

Media

Vet att jag är år efter, att jag inte borde bry mig så mycket som jag faktiskt gör, men jag kan inte hjälpa det. Idag är tidningarna fulla av påhopp på Bengt-Åke för att han tog timeout(helt rätt att han tog den) och att det var därför Tjeckien och inte Sverige spelar final idag.

Det är så fel att det inte finns,
Sverige spelar om bronset idag för att man inte klarade döda matchen trots att Tjeckien var riktigt bleka under 48 minuter.

Media har bestämt sig för att allt som
Bengt-Åke gör är dåligt. Så är det givetvis inte även om jag själv, är och har varit väldigt kritisk till hur han coachar laget, eller inte coachar det, men trots det kan jag se nyanser. Jag kan se att det var helt rätt att han tog timeout trots att jag inte tycker att han gjort ett bra jobb som förbundskapten. Nyanser något som väldigt få personer inom media klarar av att använda sig av. Jag kan se och faktiskt oavsett nivå skillnaden relatera till hur det faktiskt är när man varit inne på isen över minuten och det blir icing och man inte får byta. Något som aldrig Håkan Södergren eller Calle Johansson upplevt under sina karriärer (på deras tid fick man byta). Något som ett av de största skämten vi har inom sportjournalistiken Mats Wennerholm aldrig varit i närheten av. Att Boork är kritisk är jag inte ett dugg förvånad över då han alltid ger intryck av att vara en väldigt långsynt person och att han inte gillar BÅG har varit tydligt under lång tid.

Vi som mer eller mindre lever för sport, vi kräver mer än så, bara för att vi läser så betyder det inte att vi tycker att det är bra. Kan bara gå till mig själv, jag har mer eller mindre slutat läsa om fotboll om det är skrivit av någon svensk journalist. Förr kunde jag läsa
Bank, men efter hans slakt av Hamrén så finns det något där som inte tilltalar mig. Jag brukade läsa Orrenius, men hans Zlatan bevakande i höstas fick mig att baxna.

Jag är medveten om att slagkraftiga rubriker och hetsande artiklar är något som applåderas av cheferna som räknar pengar. Dock kan jag aldrig förstå det.

Varför ska jag läsa om fotboll skrivet i svensk media? När jag kan läsa David Pleat eller Richard WilliamThe Guardian eller Tony CascarinoThe Times, även Henry Winter är läsvärd på The Telegraph. Det ger mig så mycket mer, det är inte klasskillnad utan slakt. Dagen den stora massan börjar inse hur mycket mer man får ut av att läsa de Engelska journalisterna, den dagen kommer klicktidningarna i Sverige ligga ganska risigt till.

---

Vill ni läsa om hockey, läs Uffe Bodin och Robert PetterssonhockeySverige.se.

---

Har fixat så att min Twitter "syns" i bloggen, ska fixa färgen på texten så att den blir läsbar, jag är bara lite tekniskt handikappad så det tar lite tid.

---

Nu när jag har bittrat klart så ska jag läsa igenom ett oroligt bra och välskrivet 80 sidors examensarbete på engelska, söndagar är fantastiska.

/#8


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar