söndag 16 maj 2010

Ett par saker

Efter fin fint väder igår så är allt tillbaks till det vanliga i Växjö, blåst och regn. Alla dessa sjöar kanske är fina att titta på, men det gör också att det är mer eller mindre konstanta vindar som blåser här.

---

Tingsryd värvar tungt, igår Jari Kauppila och idag Teemu Elemo. Kaupilla minns jag mycket väl ifrån tiden i HV, en riktig varannan dag spelare, när han var bra så kunde han dominera fullständigt i så väl grundserie som slutspel, men de sämre dagarna undrade man om han ens var med i laget. Tror dock att han kommer vara väldigt nyttig i Taif med sin rutin och han kommer helt klart att producera bra med poäng i Allsvenskan. Elemo är jag lite mer skeptisk till i grunden även om han också kommer att producera bra så är jag inget stort fan av honom måste jag säga.

Hur eller hur en kedja med de två och
Matt Davidsson kommer att vara en av seriens bästa. Det gäller att de producerar för backsidan ser ganska skral ut just nu, även om det ska värvas in en ny första back.

---

Skriks på många håll här i
Växjö just nu om att Taif är ett köpelag och att de inte satsar på sina egna. Kan förstå dem till viss del då Växjö fått ta mycket skit genom åren för att man inte satsar på sina egna. Växjö har dock precis som ett lag som Linköping kunnat gå lite under radarn eftersom man är en "ung" klubb vilket gör att hela föreningen får väldigt svårt att hänga med i takten som loket A-laget dragit upp. Därför skiljer det också väldigt ofta mycket på nivån som ungdoms och juniorlagen håller kontra vad som krävs för att göra A-lagsspelare av de i den egna föreningen. Det krävs oftast exceptionella talanger och är de för bra så stannar de inte i en klubb som Växjö, utan börjar gymnasiet någon annanstans.

I en serie som allsvenskan så mäts verkligen inte antalet egna produkter, det fungerar inte. Vi i div2 kan hålla oss med 80% egna produkter, men i Allsvenskan är det helt uteslutet. Så jag har aldrig förstått den diskussionen. Det enda jag konstaterar just nu är att
Tingsryd förmodligen kommer ha noll spelare med moderklubb Taif som kommer att ha speltid i laget. Det visar bara på svårigheten och att spelare som är bra nog för Allsvenskan inte växer på träd.

Det som stämmer är att det är billigare med spelare ifrån de egna leden, men det är precis lika billigt med en spelare som
Johan Lagemyr, som gått hela vägen genom hockeygymnasiet och upp till A-laget. Egna produkter har alltid ett symbolvärde, men inte mycket mer.

Vad jag vill ha sagt med detta? Inte så mycket egentligen, visst gillar jag att lag som
HV, Brynäs och SAIK har många egna spelare i sina Elitserielag, och visst ger det de lagen mycket tillbaks, men det är svårt att börja där. Därför hänger jag inte heller upp mig på att TAIF saknar Tingsrydsspelare i laget, det fungerar inte idag om de vill vara ett slagkraftigt lag i Allsvenskan. För att stanna där på sikt så måste de dock förmodligen börja producera ett par spelare iaf.

---

Fortsatt ganska mycket stiltje i trupperna i div2 lagen inför hösten, men lite har hänt under dagen, så som,

Motala har signat upp målvakten Victor Johnson på ett år till. Vet inte om de kommer att ha ytterligare en målvakt i truppen? Om inte så skulle jag nog ha satsat på Johnson och en riktigt bra målvakt som kan bära upp laget mot div1, det känns som om de saknar det just nu.

Limhamn har signat upp forwarden Henrik Carlson på ett år till.

---

Håll utkik här i bloggen under veckan, lär dyka upp någon nyhet kring vår trupp inför hösten.

---

Nu ska jag plugga lite.

/#8

3 kommentarer:

  1. Taif och Lakers år båda förbannade köpelag

    SvaraRadera
  2. Ska bli spännande att se vad som händer i Åseda, känns som om ni skulle behöva värva lite spelare.

    Kommer bli en riktigt tuff serie, känns verkligen som en alltvåa och bara fyra som går till play off kan tänka mig att det blir ett riktigt getingbo kring de platserna. Bottenstrid mellan åseda, jonstorp, osby och kanske alvesta?

    SvaraRadera
  3. Alla underskattar Alvesta, de kommer bli riktigt bra i år...

    SvaraRadera